Brev
Trykhed
Heyyy……
Jeg føler mig ikke rigtig tryk når jeg er der hjemme. Jeg kan ikke rigtig beskrive hvordan jeg har det. Jeg kan bare mærke at der er på en måde noget galt. Jeg ville også hele tiden gerne væk fra der hvor jeg bor.
Men jeg har ikke noget sted at tage hen. Jeg føler mig fanget. Jeg har haft det sån her i lidt over 2 år.
Jeg har fået en kæreste og holder meget af ham. Jeg føler mig tryk når jeg er sammen med ham. Jeg har aldrig følt mig så tryk i hele mit liv.
Men jeg kan jo ikke være sammen med ham hver dag. Han har jo også et liv som ikke kun er mig. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg føler at jeg ikke kan sige det her til nogen. Så kan i hjælpe mig??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige.
Jeg kan godt forstå at det ikke er rart at føle sig utryg hjemme! Og 2 år er lang tid at have det sådan.
Du skriver at du føler dig tryg sammen med din kæreste. Det er godt at høre.
Det vil nok være en god ide at prøve at finde ud af, hvad der skulle til for, at du ville føle dig mere tryg hjemme. hvad det er der gør dig utryg hjemme.
Der er andre børn, der skriver her til BørneTelefonen og fortæller, at det er svært hjemme. Det kan være, at de voksne skændes, det kan være, at man får skæld ud, det kan være, at ingen taler med en, det kan være, at man ikke får lov til noget…. ja, der kan være mange grunde til det. Og du har nok brug for at finde ud af, hvad det er, der præcis gør dig utryg.
En måde, du måske kan have glæde af er, at du laver en side med to kolonner . I den ene skriver du alt det der føles trygt hos din kæreste og i den anden kan du så prøve at skrive det ned du føler er utrygt hjemme.
Det er rigtigt set, at du ikke kan være sammen med din kæreste hele tiden, da I nok hver især har brug for at være sammen med andre venner og familie uden hinanden.
Så jeg tænker, at det er vigtigt, at du igen føler dig tryg sammen med din familie.
Det kan være rigtigt svært at klare sådanne problemer alene.
Er der andre voksne i din familie du har tillid til? Eller måske en lærer?
Ved at snakke med en voksen kan det være, at du lettere kan finde ud af, hvad det er du ikke kan lide og hvad det er du gerne vil have.
Du kan under alle omstændigheder ringe til BørneTelefonen. Her sidder en voksen, som meget gerne vil tale med dig og hjælpe dig.
BørneTelefonen har nummer: 116111.
Jeg håber du får talt med en voksen og igen bliver tryg i familien – og så håber jeg at du får en dejlig sommer med din kæreste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen