Truet af min mor

Hej brevkasse

Mig og min mor kommer tit til at skændes.

Det ender altid med hun truer mig, enten tager hun min mobil i 1 uge eller mere. Ellers går det udover, at jeg f.eks ikke må være sammen med mine venner, som jeg ellers havde planlagt.

Engang blev jeg også truet med jeg ikke måtte konfirmeres eller jeg ikke må få de penge som hun enlig skylder.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det, jeg bliver let sur og har nærmest kun min mobil i 1-2 dage også mister jeg den igen.

Da jeg var lidt mindre smed hun min mobil ud af vinduet. (Den gik ikke i stykker).

Hvis der er noget jeg ikke har lyst til, så begynder hun at true mig med det ene og det andet.

Jeg har det også ret svært, da min far tit bare sover eller ser tv, min lillebror spiller konstant fodbold, og min mor er konstant sur.

Det er som om jeg er den voksne i familien.

Min mor bliver nemt mopset over ingenting.

En gang købte jeg en is til alle i familien også bliver min mor sur og vil ikke tale med mig, fordi hun ikke kan lide den.

Jeg tror jeg siger undskyld 3 gange om dagen, fordi jeg gør noget forkert eller noget i den stil.

Jeg føler mig som den voksne, jeg får ikke lov til at være den 12 årig jeg er. Jeg får taget min mobil, truet og alt det.

Jeg har tit ondt i maven og græder.

Jeg kan virkelig ikke holde det ud mere.

Kh

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du nok føler dig meget ensom omkring problemerne i din familie, og samtidig tænker jeg, at du måske ikke er den eneste i familien, der ikke trives. Det lyder som om, ingen af jer trives særlig godt.

Du skriver om din familie, at din far tit ser TV eller sover, din mor er tit sur, og din lillebror passer sig selv ved at spille fodbold. Og så er der dig, der forsøger at gøre situatonen bedre. Du har selv en fornemmelse af, at det er dig, der er den voksne, og det kan jeg sagtens følge dig i, når du beskriver din familie.

Det er et stort arbejde for en 12 årig at være den, der forsøger at holde sammen på familien, og jeg kan godt forstå, at du næsten ikke kan klare det mere, og at du tit er trist og græder.

Derfor er det godt, at du nu kommer af med dine tanker i dit brev. Sommetider kan bare det lette lidt.

Måske kunne dit næste skridt være, at fortælle om din situation til en anden person. Jeg ved ikke, om det er muligt for dig f.eks. at snakke lidt med din far om det, eller måske skrive et lille brev til ham, sådan som du nu har skrevet til mig? Hvis du gør ham opmærksom på, hvor meget du føler dig presset i familien, kan det være, at han indser, at han må gøre noget, for at det bliver bedre for jer alle sammen.

Hvis det ikke er muligt, er der måske en anden i familien, du kan betro dig til, f.eks. en bedsteforælder? Eller måske har du en god lærer eller en pædagog, der vil lytte til dig og hjælpe dig? Eller sundhedsplejersken på din skole?

I alle kommuner er der Børne-Ungeafdelinger, der hjælper børn, der ikke trives. De fleste kommuner tilbyder også hjælp til familier, der har det svært. Hvis du taler med en voksen kan I sammen finde ud af, hvordan du bedst bliver hjulpet.

Selv om du måske tænker, at det bliver svært at ændre noget, skal der sommetider ikke så meget til, før det sker. En samtale om, hvad der er, der trykker og hvordan det kan blive bedre, kan tit sætte gang i en god udvikling.

Hvis du har brug for at snakke videre med en rådgiver, er du altid velkommen til at ringe til 116 111 eller logge dig ind på Chatten.

Mange gode tanker og held og lykke fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.