Brev
truede med at flytte hvad nu
Hej brevkasse
jeg har mange problemer her hjemme med alt. Og de har truede flere gange med jeg bare skal flytte og ikke fedt at få smidt i hovedet.
Hvad skal jeg gøre vil ikke bo her mere og har ikke noget andet familie jeg kan bo hos.?????
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er tydeligt i brevet, at der er et eller andet, der ikke fungerer for dig derhjemme. Det er fx aldrig rart at blive truet med, at man skal flytte. Jeg tror, der er brug for, at nogen skal hjælpe dig og din familie til at få det bedre, og derfor er det rigtig godt, at du har valgt at skrive herind. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Og samtidig vil jeg også give dig nogle ideer til, hvordan du kan få gjort opmærksom på forhold derhjemme, der ikke er i orden.
Du starter brevet med at skrive, at du har problemer derhjemme med alt. Nu ved jeg jo ikke, hvilken type problemer det er. Jeg vil foreslå dig, at du skriver en liste med de problemer, du oplever derhjemme. Og så kunne du måske prøve at sortere dem. Er det nogle problemer, du vil kunne løse ved at snakke med dine forældre? Er det kørt skævt mellem dig og dine forældre? Og hvor længe har der været problemer? Jeg spørger, fordi måske kan i hvert fald nogle af problemerne løses ved at snakke med dine forældre. Og hvis de kan det, tror jeg, at det kunne være et godt sted at starte.
Nogle af problemerne er måske nogle, du ikke lige selv kan snakke med dine forældre om. Her kan der være brug for, at andre træder til og hjælper. Her tænker jeg først og fremmest på kommunen, der er dem, der vil kunne hjælpe, hvis du fx ikke vil bo hjemme mere.
Der findes flere muligheder for, hvordan du kan få fortalt kommunen om forholdene derhjemme. Du har måske en god lærer eller lignende, du har tillid til og som vil være god at snakke med? Han eller hun har så pligt til at fortælle kommunen, at du har brug for hjælp. Du kan også selv kontakte din kommune. På nettet vil du kunne finde adresse og åbningstider. Uanset om du vælger den ene eller anden løsning, har kommunen pligt til at hjælpe dig.
Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere ideer eller at snakke om situationen derhjemme eller noget helt andet, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 – vi har også chat og SMS. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen