trist

er en dreng på 14 snart 15, jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan her, fordi ved godt alt det der pis med at har et godt liv, for det har jeg jo.

Gider bare ikke gå i skole, får meget skæld ud for at komme for sent, har ingen venner og er ret ensom, hader min mor og min far bor i et andet land.

Fik en dejlig veninde i 6 som jeg var meget sammen med i 6 klasse. Nu går jeg i 8 klasse og min veninde prøvede at dræbe sig selv en dag hvor jeg var i skole, og vil gerne dø med hende hvis det er sådan det er, fordi gider ikke leve mere, godt liv eller ej.

Så kan nogen der fortjener det her liv sgu da få det.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Tak for dit brev. Det er tydeligt, at du har brug for at dele de tunge og svære tanker, og derfor er det super fint, at du har skrevet brevet.

Nogle gange kan man føle tristhed og ensomhed, selv om man egentlig har et godt liv. Og det er ok at føle sådan. Det vigtige er, at man gør noget ved de svære følelser, så de ikke får lov til at styre ens liv.

Jeg kan høre, du er bekymret for din veninde, og det må også have været voldsomt at opleve, at hun ville tage sit liv. Men selv om det kan føles som den letteste løsning, at man ikke var her mere, så er det aldrig løsningen! Både du og din veninde har brug for hjælp - og det har I begge fortjent at få! I fortjener at have et godt liv.

Du skriver i brevet, at du ikke gider gå i skole, får skæld ud for at komme for sent og føler dig ensom. Er der mon nogen, der ved, at du går og har det trist? Skolen skal hjælpe dig med, at du trives i skolen og derfor tænker jeg, at nogen fra skolen skal have at vide, hvordan du har det. Kan du komme i tanke om en sød lærer, du kan tale med?

Ellers kan det være, du kan starte med at tale med en anden voksen. På de fleste skoler er der sundhedsplejersker, der hjælper børn og unge, der kan have det svært. De er vant til at tale med børn og unge, der er triste og ikke trives i skolen. På skolens kontor kan du finde ud af, hvornår hun er på skolen eller hvordan du kan komme i kontakt med hende.

Det kan også være, du kan tale med en voksen udenfor skolen. Nogle gange kommer hjælpen fra et helt andet sted, end man troede. Det vigtigste er, at man finder en at betro sig til. Måske kan det være svært at skulle sige højt, hvordan man har det og hvad man føler. Kender du mon det? Du kan måske lade nogen læse dit brev – det giver et godt billede af, hvordan du har det for tiden.

En mulighed kunne også være, at du startede med at ringe eller skrive direkte til os på BørneTelefonen på nr 116111. Bare for at prøve at få talt om det med en voksen. Her kan du være anonym, og vi vil rigtig gerne lytte til dig og hjælpe dig.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.