Transseksuel uden støtte.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Tak for dit meget ærlige brev. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu, når du føler og oplever, at ingen tager dig alvorligt, selvom du meget flot forsøger at sætte ord på dine følelser omkring din krop.

Først vil jeg sige til dig, at det mod, du har vist ved at fortælle din mor, hvad du føler – det skal du holde fast i. Det kan være med til at hjælpe dig videre.

Jeg ved godt, at du af din mor fik et svar, som du ikke følte, var en hjælp for dig. Men jeg tænker, at din mor også lige skal have tid til at tænke over, hvad du har fortalt. Tit vil forældre rigtigt gerne hjælpe eller lytte, men de ved ikke rigtigt, hvad de skal stille op.

Jeg tænker, at du som en start skal snakke med din mor igen og fortælle hende, at det faktisk var alvorligt ment, det du fortalte sidst, og at du gerne vil have hendes støtte i den her tid.
Det kan godt være, at din mor ikke har så meget at sige, men hun kan være en støtte for dig og måske være med til at tale med dig om de tanker og følelser, du har.

Det er dejligt at læse, at du har nogle internet venner, som forstår dig. Er det nogle venner, som har det ligesom dig? Og vil du kunne bruge dem, til at få nogle gode råd – de kan måske fortælle om, hvordan de har tacklet det? Ellers kunne det måske være en hjælp for dig at kigge på Sexlinjens hjemmeside www.sexlinien.dk. Søg under transseksualitet.

For nogle kan det være en hjælp at føre dagbog over tanker og følelser. Dagbogen kan du bruge til at få lidt mere styr på dine følelser, og den kan også bruges som hjælp, når du skal snakke med nogen om dine tanker om køn og seksualitet.

Jeg kan ikke lade være med at nævne for dig, at der er rigtigt mange i din alder, der har det svært med de forandringer, som kroppen gennemgår i teenageårene. Der er mange, der føler sig fremmede i deres krop.
Man kan derfor sige, at man som teenager skal lære sin krop at kende på ny - også sin seksualitet. Det kan for nogle være super hårdt, fordi de føler sig forkerte og fremmede over for sig selv.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, som er et anonymt og gratis nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Det er voksne, som er vant til at snakke med unge, der føler som dig.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?