Brev
Transseksuel
Hej læsere,
jeg vil rigtig gerne være en dreng (jeg er en pige)
jeg har tænkt over det i over 2 år nu, jeg har prøvet at begå selvmord pga min seksualitet, jeg er både til piger, drenge og piger der vil være drenge,
jeg ved ik hvirdan jeg skal forklare det til min familie hvor min far ikke kan lide mennesker som ikke er heteroseksuelle, min far ville hade mig for det,
kan i ikke hjælpe mig med at finde en måde på at forklare ham det?
Og ved i måske noget om, fra hvilken alder man må bruge testosteron?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan. Mit aller første råd er, at du virkelig skal finde din tålmodige side frem. Det er mega sejt, at du gerne vil stå frem og fortælle din familie, hvem du er. Du har vidst længe nu, at du er transseksuel. Det er ikke sikkert, at din familie og venner aner, at du er transseksuel. Så derfor kan det være, at de skal bruge noget tænketid, ligesom du selv har haft. Det betyder ikke, at de ikke ville acceptere dig for den du er og støtte dig. Men de skal måske bruge lidt tid til at finde ud af, hvad det rent faktisk betyder og hvad det betyder for dig.
Det med at føle, at man er i en krop, som ikke lige er den man synes passer, kan det være rigtig svært for andre at forstå. Så igen gælder det om, at du væbner dig med tålmodighed. Hvis du ender med, at du gerne vil skifte køn, så er det også en proces, hvor det også kræver tålmodighed. Processen er typsik via egen læge og henvisning til sexologisk klinik.
Du skriver, at din far vil komme til at hade dig, hvis du fortæller ham det. Kan det skyldes, at din far er uviden omkring transseksualitet. Det kan være, at han ikke kender nogen med end anden seksualitet end heteroseksualitet. Så hans vrede og frustrationer kan måske skyldes, at han ikke ved, hvad det betyder. Du får ikke en anden personlighed fordi, at du føler dig som en dreng fremfor en pige. Du vil stadig være hans barn og det skal han måske bruge lidt tid på at finde ud af.
Jeg tænker, at du skal starte med at fortælle det til en anden end din far. Din mor, en bedsteforældre eller en anden voksen, som du er tryg ved. En voksen som du tror vil have lettest ved at forstå dig. Hvis du starter med, at fortælle det til en, så kan du have en støtte, når du f.eks. skal fortælle eller skrive det til din far. Det er altid rart at have en, som man er tryg ved, der bakker en op, hvis det bliver svært at snakke om. Måske er det ved at være tid til at dele det med nogen, når du også går og får tanker om selvmord?
Hvis du synes, at det er svært at fortælle, så kan du måske vise dit brev til den voksne du vælger at fortælle det til. Det kan være, at det er lettere at få det sagt, når det er skrevet ned. Du kan evt. også vise det svar her, så har du allerede en "allierede", som bakker dig fuldt op.
Det kan også være rigtig godt, at du kigger på den rådgivningen: http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/ . De rådgiver om seksualitet, så de vil kunne besvare alle dine spørgsmål om transseksualitet mere præcist. De kan rådgive om de ting, der er omkring seksualiet og kønsidenteter. Det kunne måske også være en side, som din far kunne kigge lidt mere på, for at få mere viden.
Jeg vil ønske dig alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.