Træt af social kontrol og overbeskyttende forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Mange unge kommer i klemme mellem to kulturer. Du opfatter dig selv som et selvstændigt individ med ret til selv at bestemme over dit eget liv. Dine forældre mener, at de skal beskytte dig og du føler, at de kontrollerer dig. Det er i den grad et sammenstød mellem to kulturer, som både du og dine forældre er i.

Du undrer dig over, at når en af dine forældre har gået i skole i Danmark, er deres holdning til dig alligevel meget mellemøstlig. Tit skyldes det, at forældrene er bange for deres families og venners reaktion, hvis de begynder at ændre deres opdragelse. Det kan også skyldes, at de simpelthen er bange for, hvad der kan ske dig, hvis de ikke passer på dig. Andre forældre kan også være bange for, hvad der kan ske med deres børn, når de begynder at få deres eget liv. Det betyder, at mange forældre bruger tid på at tale med deres unge om, hvordan de kan passe på sig selv.

Så man kan sige, at hos dine forældre fører usikkerheden til mere kontrol, og i den danske kultur fører den måske til mere til snak om at passe på sig selv.

Rent juridisk er det sådan, at dine forældre har ansvar for dig, indtil du fylder 18 år. Så bliver du myndig, og i følge loven skal du ikke mere spørge dine forældre om lov til f.eks. at flytte hjemmefra.

Så hvis du mener, at dine forældre aldrig vil give dig lov til at flytte nu, kan de bestemme det. Hvis du ønsker at flytte før, så kan du vejledning i din kommune. Du kan snakke med en sagsbehandler om det.  Hvis det er denne vej du vælger, har du også mulighed for at få en bisidder med fra BørneTelefonen - det er gratis. Læs mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Men det kan være en god ide, at du allerede nu bliver skrevet op til en ungdomsbolig. På www.Borger.dk kan du se, hvor der er ungdomsboliger i landet, og hvordan du laver en ansøgning.

Med hensyn til SU er reglerne sådan, at så længe man er 18 eller 19 år, kan man normalt kun få hjemmeboende satsen, også selv om man ikke bor hjemme. Men man kan søge om udeboende satsen, og hvis der er særlige forhold i hjemmet, eller hvis der er langt fra hjem til uddannelsessted, kan man få udeboende satsen. Hvis du kigger på www.su.dk, kan du læse mere om det.

Du kan også gå til Ungerådgivningen i din kommune, hvis du har brug for lidt flere oplysninger. Du finder tlf.nr. til Ungerådgivningen på kommunens hjemmeside. Hvis du ønsker at være anonym, kan du godt være det.

Jeg kunne ønske for dig, at du og dine forældre kunne få lidt hjælp til at få snakket om jeres uenigheder. Sommetider skal der ikke så meget til, før man kan nærme sig hinanden. Måske kender du en person f.eks. fra familien, som vil kunne hjælpe jer til at komme nærmere hinanden? Som du nok ved, er der mange andre unge, der er i samme situation som dig, og mange er blevet hjulpet ved at en tredje person har deltaget i en snak.

Jeg tror, du vil have glæde af at henvende dig til www.etniskung.dk. Her er der en rådgivning, du kan ringe til døgnet rundt. Tlf.nr. er 70277666. På deres hjemmeside, kan du også læse om dine rettigheder, og du kan læse om andre unge i samme situation som dig. Du er nemlig ikke alene.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)