Træt af at bo derhjemme

Hej jeg er en pige på 15 år

Jeg skriver fordi jeg er blevet træt af at bo hjemme. Jeg har næsten i hele lit liv boet i det hus jeg bor i nu. Jeg bor med begge mine forældre, som begge to elsker mig.

Da jeg var lille tænkte jeg ikke over hvordan der så ud, men med årene kan jeg bare mærke at det går mig på at der altid er så rodet og beskidt. Jeg bliver mega stresset og irriteret af at gå rundt i min families rod. Jeg sørger altid selv for at rydde op efter mig selv, og det simpelthen for meget at de aldrig tager interativ til at rydde alt deres rod op.

Ikke nok med det så er vores hus gammet og urenoveret, ud over køkkenet. Vi skulle have haft renoveret badeværelset for snart 2 år siden, men det står stadig bare halv renoveret.

Jeg har spurgt min forælde før om de ikke ville være søde og rydde op efter sig. Det gør mig ked af det at spørge dem, fordi jeg føler det ikke er barnets ansvar at bede sine forældre at rydde op. De ved godt jeg finder det ubehageligt når der er rodet og beskidt, og de siger altid ”det er godt du siger det”, men de gør alligvel aldrig noget ved det. Jeg er ved at blive sindsyg af det. Det er også en af grundene til jeg altid bare sidder på mit værelse, og ikke er andre steder i huset.

Lige nu går jeg på efterskole, og det er simpelthen så afstressende for mig at være der, og jeg elsker det, men hver gang jeg så kommer hjem kan jeg bare få ødelagt mit humør fordi der roder overalt.

Jeg føler ikk det er et særlig normalt problem, for ingen af mine venner giver udtryk for at være pinlige over at have venner med hjemme. Det kan jeg også godt forstå når de allesammen bor i pæne huse, hvor forældrene rydder op.

Jeg føler mig virkelig svigtet, når jeg allerede har sagt det til dem. Jeg gider virkelig ikke bo hjemme indtil de har lært at holde et hus. Jeg har ingen familie i nærheden så der ville ikke kunne være et alternativ at bo hos nogle af dem.

Tak på forhånd:)

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er det godt du skriver herind med dine tanker.

Det lyder belastende at der er rod over det hele. Der er mange der kan føle, at når ens hus roder, at ”ens hoved” også roder. Altså at det kan være svært at overskue og planlægge de opgaver og planer man skal, når alt omkring er i uorden. Derfor må det også være dejligt for dig at komme på efterskole, hvor der er nogle helt nye områder og regler på spil – det lyder til at du trives!

Du skriver, at du allerede har nævnt for dine forældre flere gange hvor meget det går dig på. Jeg tænker alligevel, at de måske ikke helt er klar over, hvor meget det faktisk betyder for dig? Det skal jo helst ikke være sådan, at man får ødelagt sit humør af at komme hjem fra efterskole, når man skal besøge familien. For at de rigtig skal forstå hvor meget det går dig på, bliver du nødt til at nævne for dem, at du er ked af at komme hjem og besøge dem, fordi det roder så meget. At det faktisk ødelægger dit humør at det sviner og er beskidt.

Du skriver at de begge elsker dig – så de vil dig jo det bedste. I kan måske aftale at de har ryddet op inden du kommer hjem og besøger dem næste gang? Hvis du føler det er svært at snakke med om det igen, kan du også vise dem dit brev du har skrevet til os, sammen med mit svar.

Du fortæller at jeres hus udover at være rodet også er gammelt og kunne trænge til at blive renoveret. Der er mange mennesker der bor i gamle huse der mangler at blive renoveret. Tit tager det mange år at skulle renovere et helt hus, og er noget man gør i ”etaper”. Det kan blive forsinket på grund af penge, tid og meget andet. Rigtig mange bliver altså nødt til at leve med at store dele af deres hus kan være gammelt, og at man skiftevist får renoveret et nyt værelse i huset. Det er meget normalt – selvom det kan være noget der tager på ens ”mentale energi”, når man skal gå og kigge på ting der ikke er bygget færdigt.

Jeg håber du kan bruge nogle af mine svar. Hvis du får brug for det er du altid velkommen til at skrive igen til brevkassen!

Du er også altid meget velkommen til at ringe herind på 1116111, hvis du har brug for at snakke.

De bedste hilsener

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.