Brev
Træls papfar
Hej,
mine forældre er skilt og min mor har fundet en ny kæreste, de er blevet gift og det er jeg glad for,
men der er bare den ting, at han altid retter og giver mig skylden/skælder mig ud i forhold til min søskende (som han har fået med min mor)
de får aldrig skæld ud, de får altid sin vilje og er pisse irreterende.
Håber i kan hjælpe
hilsen V på 13 år.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V
Tak for dit brev. Det er godt, du skriver for at få hjælp til de problematikker, du i øjeblikket har med din papfar. Det er dejligt at høre, at du er glad for, at din mor og papfar har fundet sammen og er blevet gift.
Det lyder som om, at du i bund og grund godt kan lide din papfar, og gerne vil have et godt forhold til ham. Er det mon rigtigt forstået? Jeg kan godt forstå, at det er irriterende og svært for dig, at du føler, at det altid er dig, der bliver rettet, får skylden for ting eller bliver skældt ud, og at dine søskende altid får deres vilje.
Der er mange børn og unge, der lige som dig oplever, at det kan være svært, når deres forældre bliver skilt og får nye kærester og børn. Jeres ’gamle’ familie er blevet brudt op, og I skal til at leve i en ny familie, og lære en ny papfar at kende. Det kan i sig selv være rigtig hårdt for mange.
Når der så også kommer nye søskende til, bliver det igen anderledes – familien bliver større og man skal lære at leve og fungere sammen. Jeg kommer jeg til at tænke på, hvordan dig og din papfar mon havde det sammen før dine søskende blev født? Føler du, at han skældte dig mindre ud dengang, og hvordan havde I det sammen?
Jeg tænker, at dette kunne være godt, hvis du en dag (hvor I ikke er uvenner) sætter dig stille og roligt ned sammen med din papfar, og fortæller ham hvordan du har det, og at du synes at det altid er dig der får skylden og bliver skældt ud. Måske kan du give ham nogle eksempler på nogle episoder, hvor du har følt dig uretfærdigt behandlet.
Måske savner du også at være sammen med ham, bare dig og ham - måske savner han også at I to er sammen, bare jer to med noget sjovt eller hyggeligt. Du kan måske også forslå, at I to skal lave noget sammen en gang i mellem, det kunne fx være at spille fodbold, cykle en tur eller andet. Måske har I også lavet nogle ting sammen, før dine søskende blev født, som I kan gøre igen? Jeg tror, at det vil styrke jeres forhold, så I også får nogle gode oplevelser sammen, og din papfar måske vil tænke over ikke altid at give dine søskende deres vilje. Hvordan tror du, at det ville være?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen