Brev
Tør ikke
Hej børnetelon
Jeg er en pige på 11 år der gerne vil være Pastel Goth….
Min mor vil ikke lade mig gøre det så jeg vil spørge hvad jeg skal gøre?
Pigen på 11 år/ A.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år/ A.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver ind. Jeg tror, der er mange, der kan genkende den frustration. Jeg tror, du måske føler  sådan, fordi der er noget, man ikke må for dine forældre.
Mit forslag til dig er at tage en snak med din mor eller skriv et brev/sms, hvor du måske kan spørge ind til, hvad der helt præcist gør, at hun ikke vil have dig til at være Pastel Goth. Jeg tænker, din mor måske kan have nogle bekymringer om hvad det vil sige at være Pastel Goth. Ofte kan det hjælpe at tale sammen om det og snakke om, hvad din mor har af forestillinger omkring det, og hvad du selv har af forestillinger. Måske I sammen kan nå frem til noget, som I kan blive enige om er ok? Måske er det med at farve hår for meget, så kan det måske være, at det er ok, at tage en bluse eller jakke på, som passer ind i Pastel Goth. Vil det være en idé, at snakke med din mor om det, som hun synes kan være ok?
Jeg håber, du kan bruge mit råd, og ellers er du altid velkommen til at ringe ind på 116 111.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.