Brev
Tør ikke fortælle mine forældre at jeg har en kæreste.
Hejsa..
Jeg har det her problem, som jeg håber jeg kan få hjælp til.
Jeg er 19 år gammel, og jeg har aldrig haft en seriøs kæreste før.
Grunden til det er nok, at jeg er utrolig usikker på at fortælle mine forældre at jeg har en kæreste.
Ville ønske jeg bare kunne fortælle dem det, men jeg har ALDRIG i mit liv snakket om drenge, kærlighed osv med dem, så tror nok det er derfor det er så svært for mig 🙁
Er også begyndt at se en ny dreng nu, og vil virkelig ikke have at det skal ødelægge det..
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Mange unge taler naturligt med deres forældre om kærlighed, sex og den slags. Men der er også mange, der ikke gør.
Så du er helt sikkert ikke den eneste.
Og ja, det kan være rigtig svært at fortælle den slags til sine forældre, hvis man ikke er vant til at tale om de ting.
I virkeligheden behøver du faktisk ikke fortælle dem det, før du er klar til det. Og hvis du ikke er det nu, så har du ret til at lade være.
Du er over 18 år, så du bestemmer selv, hvor meget du vil involvere dine forældre.
Hvis du gerne vil have, at de skal vide det, så behøver du ikke at sige det med ord i første omgang. Du kan jo fx. tage din kæreste med hjem. Så kan de selv regne det ud.
De ved helt sikkert også, at det er sandsynligt, at du allerede har, har haft eller får en kæreste inden længe – din alder taget i betragtning.
Det er vigtigt at huske, at selvom det kan være svært at forestille sig, så har dine forældre også været 19 år.
De har selv prøvet at stå i en situation, hvor de skulle fortælle deres forældre, at de havde fået en kæreste.
De har været nøjagtig det samme igennem.
Du kunne eventuelt spørge dem, hvornår de mødte hinanden, og hvornår de fortalte deres forældre, at de var blevet kærester.
Og du kunne også spørge, hvor gamle de var, da de havde deres første kæreste.
Jeg tænker, at det kunne være en fin måde at få åbnet for snakken om de mere personlige ting.
Jeg kunne nemt forestille mig, at dine forældre er lige så generte som dig.
Dermed ment, at de måske ikke tør spørge dig, om du har en kæreste, fordi de aldrig har talt med dig om den slags ting.
Så måske, vil det være en kæmpe lettelse for dem, hvis du tager initiativ til at stille dem de førnævnte spørgsmål, som, jeg vil sige, er ret almindelige at stille sine forældre.
Derudover synes jeg, at du skal fortælle drengen du ser, at det er svært for dig at tale med dine forældre om de ting, fordi de aldrig har været åbne på det område.
På den måde ved han, at det går dig på. Og så kan du også undgå, at det kommer til at ødelægge noget i jeres forhold.
Få en god snak om det, hvis det bliver aktuelt, så du ikke skal gå og være utilpas omkring det eller frygte, at det kommer imellem jer.
Hvis du har brug for at tale det igennem først, må du altid ringe til os på nummeret 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen