tøj

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at være i – og også svært at vide, hvad du skal gøre. Jeg vil give dig nogle ideer, som jeg håber, du kan bruge.

Det lyder som om, du gerne vil være en god ven og kommentere, når de andre har fået nyt tøj eller sko. Jeg kan godt forstå, du mister lysten til det, når de ikke kommenterer dit nye tøj eller hår. Nogle gange kan det være godt at holde fast i det, man synes er det rigtige – altså at kommentere når folk har fået nyt. Fordi de ikke er opmærksomme på dig, behøver du ikke lade være med det, hvis det egentlig er imod, hvad du synes, er en god måde at være på. Prøv at mærke efter, hvad du har mest lyst til. Og det er helt ok, hvis du vælger at lade være med at kommentere de andres nye ting.

Du skriver, at der i din klasse er nogle pigegrupper. Det får mig til at tænke på, hvordan I trives i din klasse. Jeg tænker, at du sikkert ikke er den eneste, der synes det er svært at komme ind i en gruppe. Måske er nogle af dem, der nu er i en gruppe, bange for at ryge ud af den. Det er lærernes ansvar, at alle i klassen trives, og derfor skal lærerne også arbejde med, at der ikke er dårlige grupperinger i en klasse.

Jeg tænker at det vil være en god idé, at du taler med en lærer om begge dele. Altså, at du oplever de andre ikke kommenterer, når du har fået nyt, og at du er bange for at miste din (bedste) ven og mangle en gruppe. I Børns Vilkår er der nogle ideer til, hvordan lærerne kan arbejde med klassens trivsel. Du kan foreslå din lærer, at han eller hun kigger her https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/trivsel/trivsels-forlob

Det kan også være, at din mor skal være med til snakken med din lærer. Kunne du have lyst til det? Det er vigtigt, at din mor ved, hvordan du har det i klassen, så hun også kan være med til at hjælpe dig. Måske har din mor brug for nogle ideer til, hvordan I kan snakke med læreren og hvordan hun kan hjælpe dig. Hun kan ringe til Forældretelefonen på 3555 5557, hvis hun tænker det kunne være en hjælp.

Det er dejligt, du har en fra badminton, som du snakker rigtig godt med. Kan du begynde at bruge ham eller hende mere som ven? Jeg bliver også nysgerrig på, om der kan være nogle fra din parallelklasse, som du har lyst til at blive gode venner med? Det betyder meget, at man har et godt forhold til sine klassekammerater, men nogle gange er de bedste venner, nogle man kender fra fx fritidsinteresser eller fra andre klasser. Det vigtigste er at have gode venner.

Jeg håber, du kan bruge ideerne, så du kan få det bedre i din klasse. Du er super sej, når du vil gøre noget ved det. Jeg er sikker på, at det også vil være til stor hjælp for andre i din klasse, hvis grupperingerne i klassen kan blive mindre.

Mange hilsner og tanker fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?