Tikkende bombe

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Sikke en masse følelser og tanker du går og holder for dig selv. Jeg kan godt forstå du har valgt ’tikkende bombe’ som titel for dit brev, for det må være sådan, du føler i øjeblikket – at du snart ikke kan rumme mere og derfor kan ’springe i luften’ når som helst!?

Det er næsten en kliché at sige, at det ikke er nemt at være teenager, men der er virkelig noget om snakken. I overgangen fra barn til voksen reflekterer man hele tiden – og man tager stilling til, hvad man synes er rigtig og forkert. Det kan komme til at smitte af på den måde, man ser på sine forældre. Som lille barn synes man til, at ens forældre er overmennesker, der altid ved hvad, der er bedst at gøre. Men når man er teenager opdager mange, at deres forældre ’bare’ er mennesker - også med mangler og dårlige sider.

Din far kan kalde din mor og dig grimme ting, han har svært ved at indse, at han har mangler, og nogle gange er han fej og tager ud i byen. Dette er ting, du er klar over nu, men som du ikke tænkte over, da du var yngre. Jeg kan godt forstå, at du er blevet skuffet over, at din far kan opføre sig .

Jeg ved fra andre, at når de først er blevet opmærksomme på deres forældres dårlige sider, så kan det være svært også at se de gode. Det lyder nu som om din far også har nogle gode sider. Hvad var det f.eks., der gjorde jeres far-datter tur til den bedste tur med din far nogensinde? Var det mon fordi, han opførte sig anderledes, end han gør hjemme – på en måde som du kunne være stolt af?

Det er rigtig vigtigt, at man har en respektfuld tone derhjemme. Alle familier kommer til at tale grimt til hinanden og skændes engang imellem. Men det er selvfølgelig vigtigt, at ingen bliver krænket. Og jeg kan faktisk ikke helt læse på dit brev, hvor alvorligt det står til hjemme hos jer. Om der er tale om almindelige skænderier og hårde ord – eller om det faktisk er blevet for voldsomt?

Ligegyldig hvad, så kan du dog mærke, at det er blevet for meget for dig. Jeg har derfor to råd til dig.

Det første råd er, at du får talt rigtig grundigt med dine forældre om alt det her. Det kunne f.eks. være på et ’familie-møde’, hvor I får talt om, hvordan man taler sammen i familien. Ved at foreslå sådan et møde tager du også hånd om dine søskende, for jeg kan godt forstå, at du gerne vil passe på dem. I kunne f.eks. fortælle, hvordan det påvirker jer, når jeres forældre skændes. Desuden synes jeg, du skal fortælle, at du har set de sms’er din far har skrevet til din mor, så både din far og mor ved, hvorfor du er så sur på din far. Du kunne evt. snakke med din mor først? Måske endda vise hende dit brev og mit svar?

Det andet råd er, at du - hvis ikke det hjælper at tale med dine forældre - søger hjælp udefra. Det kan være, at det står så slemt til i din familie, at I alle vil have godt af at få noget hjælp. Det er din kommune, der kan hjælpe dig med det. Det er sådan, at du kan ringe anonymt og gratis til din kommune (find nummeret på deres hjemmeside) og fortælle om de problemer, der er derhjemme. Så kan en medarbejder fra kommunen fortælle dig, på hvilken måde, din familie kan få noget hjælp. Det kan være I kan få nogle samtaler med en familierådgiver – eller at din far kan få noget hjælp til at styre sit temperament.

Du er utrolig god til at sætte ord på dine følelser og forstå, hvad der er årsagen til, at du føler, som du gør. Det håber jeg, du vil dele med enten din familie eller nogle andre voksne. Hvis du synes, det er svært, kunne du overveje, om der er en voksen, du kunne tale med først. Måske din lærer?

Jeg synes ikke dit problem er lille, så det er godt, at du skrev herind. Hvis du har brug for at tale mere, er du altid velkommen til at ringe eller sms’e ind til os på BørneTelefonen på 116111. Jeg ønsker dig al godt med på vejen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.