Brev
Teenager problemer !
hej BørneBrevKassen.
jeg synes det er svært at være teenager, mine forældre forstår mig ikke, eller det føler jeg i hvert fald ikke. jeg har været ude i problemer før, med selvmordstanker og spiseforstyrrelser.
Føler de er for overbeskyttende overfor mig. Jeg vil gerne bare kunne være sammen med dem jeg vil, uden min mor blander sig. Jeg vil gerne være ung mens jeg kan. Jeg vil ikke bare sidde derhjemme og fede den af. Jeg vil rigtig gerne prøve, bare at være fri. Prøve at mærke livet, lave fejl massere af fejl, være en ”rigtig teenager” hvor jeg selv kan mærke på min krop hvad der er bedst for mig selv, uden det er mine forældres beslutning.
Det som om de ikke stoler på at jeg godt kan klare mig selv, at jeg ikke kan sige nej til stoffer. Jeg føler mig inderligt indelukket. HJÆLP! gerne kom med at svar inden mine forældre driver mig helt til vanvid.
fra teenageren!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære teenager.  Tak for dit brev, det er rigtig godt, du har skrevet hertil, for det lyder ikke som om, du har det så godt for tiden. Jeg kan læse, at du føler dine forældre styrer dit liv, og at ville ønske du kunne få et større frirum til at gøre dig dine egne erfaringer. Den frustration ved jeg, du deler med mange andre, og det er meget tit en svær proces (både for de voksne og den unge) at finde balancen. Jeg kan også forstå, at du tidligere har haft spiseproblemer og selvmordstanker. Måske kan det også have betydning for, hvordan dine forældre reagerer nu..? Har du mon været i behandling for det? Var dine forældre mon involverede i din behandling dengang?  Uanset, hvordan du kom igennem det, så tænker jeg, at det måske kan være en del af forklaringen på, at de er blevet overbeskyttende og kontrollerende?  Måske ville det være en hjælp, hvis du kunne vise dit brev og mit svar til dine forældre? Så kunne I bruge det, som oplæg til en snak? Jeg synes nemlig, at dit brev giver et rigtig godt indtryk af, hvordan du har det. Så kunne du måske også spørge dem, hvad der skal til, før de er villige til at stole lidt mere på dig og i højere grad give slip og lade dig være mere fri..? Har du mon talt med andre om dine frustrationer i forhold til dine forældres overbeskyttelse? Hvis du har det, så kunne du måske også, få den eller de personer til ”at tale din sag” og derigennem vise dine forældre, at de kan stole på dig, at de kan regne med din fortrolighed, din ærlighed? Det er jo ikke sikkert, din mor – eller far har nogen fornemmelser for, at dit liv lige nu er så svært, som du føler det er? Hvis du betroede dig til hende/ til dem begge, så tænker jeg, at hun/de ville blive glad for dine betroelser..? Jeg gætter på, at dine forældre - hvor irriterende det end måtte være- prøver at gøre det bedste for dig..? Jeg tror, de bekymrer sig, og en sådan bekymring forsvinder nok først, når de kender til dine tanker og dermed bliver mere trygge ved dit liv..? Derfor tænker jeg, at det nok vil kræve en stor åbenhed fra din side og derfor er initiativet, til en samtale, nok også nødt til at komme fra dig... Når du ønsker dine forældre skal give dig større frihed, en større selvstændighed, så tror jeg, du må vise dem, at du er moden nok til at vurdere og beslutte flere ting i dit liv. Det er en tillid og fortrolighed I nok sammen langsomt skal opbygge. Hvis du synes, det er for svært, at tale med dine forældre, så kunne du måske først prøve at tale med en anden voksen, du har det godt med? Du kunne også prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe, du kan være anonym og her sidder flere voksne, som du kan tale med.  De bedste hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.