Brev
Teenage-sygdom! o:’
Hej BB!
Jeg er ved at blive sindsyg af mine totalt strenge forældre og min enormt provokerende lillesøster!! De gør mig seriøst bare på nervende.. Hver eneste evig gang jeg finder noget upassende lyver, bitcher og skriger jeg. Min mor gider ikke at give mig lommepenge så jeg har råd til slik tøj og lignende..
ALLE fra klassen er begyndt at gå med make Up og jeg må først gå med make Up når jeg er 13! :i Jeg må ikke for huller i ørene eller få min egen nøgle! Jeg føler mig så påvirket af min udvikling fra teenager til barn! Jeg har fandme allerede fået mens! Jeg har så store bryster at det er lige før jeg kan passe B-skål til bh’en..
Jeg går ikke med bh og ved ikke om jeg vil men de lortede toppe bliver for små! Yes ofcorse har jeg hår der nede og under armene! Og jeg må først barbere mine hår af når jeg bliver 12, vent jeg kan snakke med min mor om det kunne være en mulighed.. Når jeg blir 12!-.- Den kvinde jeg har til mor forstår ikk mine morgen behov!
Vores dumme afløb til badet er stoppet så hver gang jeg er i bad bliver der næste oversvømmelse.. ANYWAY min familie gør mig syg jeg må en skid! Min mor køber det grimmeste tøj fra h&m til mig.. Hun vil bare ikke acceptere at jeg godt kan lide moden fra Monkey, noa Noa, pieces, only, vila og vero moda!
Jeg må slet ikke få noget nyt tøj fordi mig og min søster roder meget! Min lillesøster bryder fuldstændigt sammen når hun skal ryde op. Og hvem skal så Ryde hendes lort op? Mig! Hvem går det udover? Miig! For jeg bliver så pisse træt af at Ryde op hele tiden! Min lille søster er så barnlig.. Da vi var på biblioteket for at få taget pas fotos skulle min søs lige låne Rasmus Klumb finde bogen, seriøst hun er 8!!
Jeg deler værelse med hende! Vi er i løjserne og hendes crap til bamser falder ned i hovedet på mig! Min sengetid er 8, helt ærligt! Går i 5 klasse i 1! Det hele er sådan noget lort! Jeg fucker nærmest hele familien op, Yeah undskyld mit sprog men bander altså for at udtrykke den lortede vrede jeg gemmer væk inde i mig selv.. Så til idræt spørger nogle af pigerne: Skal du ikke snart have bh??
Jeg har det sådan lidt.. Hold dog kæft det skal i slet ikke blande jer i? – Møgkællinger! Siger det self. Ik’ så ville jeg få seddel med hjem og min mor ville flippe for vildt, Lillesøs ville græde og min far og jeg råbe tværs af hinanden, lillesøs og min mor! Føler som om mit liv er fucking Teenage helvede!
Hvis det skal være sådan i resten af mine pr som teenager dør jeg af et eller andet kærestesorger, stress eller selvmord måske uønsket graviditet? 😮 WTF. Min familie er lige så retarderet som en ko med et babyhovedet stikke ud af dens klamme røv!
Sagen er at jeg er blevet til sådan en fucker Up bitch som før eller siden river hovedet af sin drømme fyr fordi de ingen kontakt har pågrund af hans fatsvage forældre der Tror jeg er en kvindelig pædofil!
Fuck mAnd mennesker er syge i hovedet! Tænk at voldtage små børn se det kan man kalde retaderer! Hjælp mig lige før de sender mig på anstalt for besværlige unge!
Ps skal sq’ i blive opdraget på en lam anstalt! -.-”
Kh pseudo tweenien!
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Mange tak for dit brev. Det lyder som om du har det svært med at være på vej ind i dine teenage år ogpubertet. Det kan, for nogen, betyde, at alt det, der er indeni, kan føles som en form for kaos, der kan være svært at holde styr på, og at styre i visse situationer.
Jeg tænker også, at det lyder som om, du er en vred på dem, der er omkring dig, og frustreret over de forandringer, der sker med din krop?
Jeg gætter på, at de valg og regler din mor sætter op for dig, er noget hun gør, fordi hun holder rigtig meget af dig. Og de valg hun tager i din opdragelse gætter jeg på, hun gør ud fra en vurdering af hvad der er bedst for dig. Men derfor kan jeg godt forstå, at du synes, det er irriterende, når du ville ønske, det var anderledes.
Du beskriver blandt andet, at du ikke må gå med make up, og at alle de andrefra klassen godt må. Det er ofte ubehageligt, hvis man er den eneste, der ikke må noget. Jeg tænker, at jeres klasse er begyndt meget tidligt med make up og den slags, for almindeligvis er der ikke så mange i din alder, som godt må bruge makeup til daglig…
Når man som dig er på vej ind i puberteten kommer der forandringer. Det er ikke kun kroppen, der forandres; ofte påvirkes tanker og følelser også, hvilket kan være rigtig svært. Kan du mon genkende det?  Måske bliver du lidt usikker? Er jeg barn? Teenager?Eller i fuld gang med puberteten?
Jeg kan godt forstå, du finder det svært at kroppen forandrer sig. Måske er der spørgsmål omkring hvem du er, der fylder i dig?
Jeg bliver nysgerrig på, om ikke der er en sundhedsplejerske på din skole som du evt. kan få en snak med. Jeg ved, at sundhedsplejersker som regel gerne vil tale med elever om de ting, du beskriver. Ligeledes kan du, hvis du ønsker det, sikkert få noget materiale, hvor du kan læse om det, du allerede oplever nu, men også det du kommer til at opleve videre i puberteten.
(Derer blandt andet flere små pjecer, du kan studere, og læse om kroppensudvikling. Eller du kan få en voksen til at hjælpe dig med at finde emner påinternettet, der interesserer dig i forhold til at være i puberteten. Af og til vil du kunne møde nogle ting der kan være svært at forstå, og så er det en god ide at have en voksen tæt på, du kan tale med.)
Når du skal have nyt tøj, kunne det måske være en ide, at din mor og dig får talt om, hvad du godt kunne tænke dig. Mon det er en mulighed at gå ud og købe det sammen, så I ifællesskab kan finde noget, du synes er smart, og som din mor kan acceptere.?
Jeg kan godt forstå, hvis du
bliver vred på dine kammerater, når de kommenterer på dine bryster. Det kan virke meget grænseoverskridende, at andre højlydtkommer med forslag eller bemærkninger, og jeg tror, det vil være godt, hvis I - gerne sammen med en lærer - kunne få en snak i pigegruppen om ikke at gå og kommentere hinanden hele tiden…
Er det noget, du eventuelt kan tale med din mor om. Evt. kunne du vise hende dit brev til BørneBrevkassen? Jeg gætter på, din mor vil kunne forstå dit ønske, hvis dine bryster er så store, som du beskriver.
Måske kunne I sammen planlægge en hyggelig dag, hvor I kan få talt om alle de ting der fylder i dig, og som du finder svært? Det kan for nogen være nemmere at tale om desvære ting, hvis man foretager sig noget sammen. Måske kunne I bage sammen, eller lave mad, og få en god snak mens I laver maden, og spiser den sammen bagefter..?
Det er ofte nemmest at få lavet gode aftaler, hvis man laver aftaler mens man er gode venner og man har det rart sammen. Kunne det mon være en ide, at du får fortaltdine forældre hvad der irriterer dig, så de kan hjælpe? Måske ved de ikke, hvor svært du har det? Måske vil de gerne rense afløbet, men har ikke tænkt på, hvor vigtigt det er for dig?
Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med dit afsnit om din drømmefyrs forældre, men som jeg forstår det, vil de ikke have, du er sammen med fyren, fordi, du er ældre end ham..?
Jeg tror, du kunne have gavn af at ringe til til BørneTelefonen på 116 111. Der er altid en voksen du kan tale med, om alt det der fylder i dig, også om de ting som du måske har svært ved at tale om. Det kan du jo overveje, om du har mod på...
De bedste hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.