Tager jeg fejl?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Det lyder ikke til, at det altid er nemt at være sammen med din plejemor.

Jeg kan se, at hun kommer med nogle kommentarer, der gør dig helt usikker. Det er helt almindeligt, at begynde at tvivle på sig selv, når man føler sig usikker. Det lyder ikke særlig rart og jeg kan rigtig godt forstå, at du nu skriver til os.

Det kan være meget ubehageligt ikke at vide, om man mon har trådt forkert og gjort noget galt – især i ens eget hjem. I sit hjem, skal man helst føle sig tryg.

Derfor er det meget vigtigt, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det derhjemme.

Jeg bliver nysgerrig på dit forhold til din plejefar? Er han mor klar over, hvordan du har det – ville du kunne snakke med ham om dine tanker og følelser? Måske det kunne være en mulighed, at du starter med, at fortælle ham om, hvordan du har det. Og så kunne I måske sammen sætte jer ned og snakke med din plejemor?

Hvis du har mod på det, kunne du også vise din plejemor det brev, du har skrevet ind til BørneTelefonen, måske det er nemmere, at vise hende et brev, end at skulle snakke med hende ansigt-ansigt.

Det kan være, at du slet ikke har mod på at tale med nogen af dine plejeforældre. Så prøv i første omgang at tale med din kontaktperson. Kontaktpersonen skal sikre sig (og har medansvar for), at du føler dig tryg hos din plejemor. Du kan eventuelt også vise kontaktpersonen dit brev og mit svar.

Det er oplagt for dig at kontakte https://bornetelefonen.dk/henvisninger/de-4-aarstider/ De hjælper unge, der er i din situation.

Jeg sidder også og får lyst til, at fortælle dig, at du måske kunne have glæde af at ringe til eller chatte med BørneTelefonen på tlf. 116 111 hver dag mellem kl 11 og 23. Så får du mulighed for at tale med en af de voksne herinde. De taler hver dag med børn, som har den slags problemer, som du fortæller om. Kunne det mon være noget for dig?

Her kan du også høre om muligheden for en bisidder. Det er en voksen fra BørneTelefonen, som du har ret til at få med til møder i kommunen, uden at dine plejeforældre behøver at være med. Det kan være rigtig godt at have en bisidder med til at støtte og sikre dine rettigheder.

Du kan læse mere om, hvad en bisidder kan gøre for dig på vores hjemmeside.

Du har ret til et hjem, hvor du ikke skal gå og føle dig usikker og utryg. Jeg håber, at du vil prøve nogle af disse ideer af, så du kan få den tryghed, du har behov for.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.