Brev
Syge Bedsteforældre
Hej Brevkassen
Jeg er en pige på tretten år og jeg har en farfar der er alvorligt syg.
Han fik diagnostiseret kræft for måske tre år siden. Det skete da min farmor fik et hjertestop men overlevede med alt held og så skulle sidde i kørestol fordi hendes ene ben er lamt. Min farfra blev derfor chokket så utroligt meget psykisk at han nok fik sygdommen af den grund.
Han fylder her i August år og han holder en fødselsdag 🙂 Det er et rimeligt godt eksempel på mit problem.
Jeg har det sådan at jeg VED at jeg kommer til at fortryde så så inderligt hvis jeg ikke bruger så meget tid sammen med min farmor og farmor som overhovedet muligt. Men der er det at hver gang jeg bare tænker på dem, kommer min farfars trætte ansigt og “opførsel” frem.
Han er jo udmattet og dårligt seende og har alle mulige problemer pga. hans sygdom. Det gør det bare utroligt svært at være omkring ham fordi at hver gang man ser på ham tænker man på hvor langt han har igen.
Lægerne stoppede med at behandle ham eftersom han efter så mange år har fået cemo terapi og medicin og stråling og siden det bare er blevet værre med tiden blevet nædt til at stoppet.
Han harudviklet to tumorer nu og det går bare mere ned af bakke for hvert minut der går.
De har endda sat det hus til salg som de har boet i siden min far var barn.
Hvad skal der ske med min farmor npr han dør? Det ved vi ikke! Vi ved ikke hvornår han dør! Se selv. HVORNÅR. Det handler kun om tid nu. Hjælp:(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at det gør mig virkelig ondt at høre om din farfar. Det er bare så uretfærdigt, når nogen vi holder af, bliver ramt af noget så forfærdeligt som kræft. Du skriver, at han har været meget igennem, med din farmors hjertestop og alle disse følgesygdomme. Derfor tænker jeg, at du og din familie i flere år har levet med usikkerheden omkring, hvordan det skal gå med både din farmor og farfar.
Desværre kan han ikke modtage behandling mere, og det må være en hård og rigtig svær besked at få. Og hvordan skal man så håndtere de tanker og den frygt som følger med?  – ja, det er det, du søger om råd til.
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal tale om, hvordan du har det! Jeg ved ikke, hvordan din mor og far har det med det, og om de har overskud til at tale om det? Men det ville være rigtig godt, hvis du kan tale med din familie om de tanker og den frygt, som du går rundt med. Hvis du føler, at du ikke kan snakke med dine forældre, kan du måske snakke med din moster, faster eller en helt anden, som du synes er god at snakke med..?
Jeg tænker også, at det vil være en rigtig god idé, at du eller dine forældre, fortæller din lærer i skolen om situationen – hvis I altså ikke allerede har gjort det. Det vil give dig mulighed for at tale med din lærer, når dine tanker om din farfar fylder meget.
Måske der er nogen i din klasse eller blandt dine venner, som har stået i samme situation, som du kunne snakke med? Det kan være rart at snakke med nogen, som selv har prøvet noget lignende.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til os på Chatten. Her sidder der rådgivere, der er klar til at tale mere med dig omkring din situation.
Jeg håber at disse råd kan hjælpe dig, og at du kan finde en måde at håndtere det på, ved at tale meget mere om det med de mennesker, som står dig nær. Måske kan det også hjælpe dig, så det bliver lidt lettere for dig at være sammen med din farfar og fejre ham til hans fødselsdag.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.