Syge Bedsteforældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at det gør mig virkelig ondt at høre om din farfar. Det er bare så uretfærdigt, når nogen vi holder af, bliver ramt af noget så forfærdeligt som kræft. Du skriver, at han har været meget igennem, med din farmors hjertestop og alle disse følgesygdomme. Derfor tænker jeg, at du og din familie i flere år har levet med usikkerheden omkring, hvordan det skal gå med både din farmor og farfar.

Desværre kan han ikke modtage behandling mere, og det må være en hård og rigtig svær besked at få. Og hvordan skal man så håndtere de tanker og den frygt som følger med?  – ja, det er det, du søger om råd til.

Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal tale om, hvordan du har det! Jeg ved ikke, hvordan din mor og far har det med det, og om de har overskud til at tale om det? Men det ville være rigtig godt, hvis du kan tale med din familie om de tanker og den frygt, som du går rundt med. Hvis du føler, at du ikke kan snakke med dine forældre, kan du måske snakke med din moster, faster eller en helt anden, som du synes er god at snakke med..?

Jeg tænker også, at det vil være en rigtig god idé, at du eller dine forældre, fortæller din lærer i skolen om situationen – hvis I altså ikke allerede har gjort det. Det vil give dig mulighed for at tale med din lærer, når dine tanker om din farfar fylder meget.

Måske der er nogen i din klasse eller blandt dine venner, som har stået i samme situation, som du kunne snakke med? Det kan være rart at snakke med nogen, som selv har prøvet noget lignende.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til os på Chatten. Her sidder der rådgivere, der er klar til at tale mere med dig omkring din situation.

Jeg håber at disse råd kan hjælpe dig, og at du kan finde en måde at håndtere det på, ved at tale meget mere om det med de mennesker, som står dig nær. Måske kan det også hjælpe dig, så det bliver lidt lettere for dig at være sammen med din farfar og fejre ham til hans fødselsdag.

Alt det bedste fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.