Brev
Sygdom i familie
Vi er en meget åben familie og glad familie.
Men både min mor er syg, og alle mine bedsteforældre er også. Min mor er syg i bækken og kan sommetider ikke gå. Og min Bedstefar (morfar) har hjerteproblemer og dårlig knæ, så han sover tit eller kører på EL-Scoter. Og min anden bedstemor (mormor) tror jeg ikke der noget galt med lige nu. På min mors side er du mellem 62-67 år gamle så ville personligt ikke mene det er mange år gammelt.
Min på min fars side har min bedstemor (farmor) kræft. Hun har haft det i mange år, så er på en måde “vant” til det. Hun har kræftknuder i benet. Men pludselig virkede hendes kemo ikke mere. Hun blev dårlig og er blevet operet mange gange siden. Og siden da har jeg ikke fået meget af vide omkring det. Jeg er også meget nervøs for hende pga Covid-19. Hun er 76.
Og min bedstefar (farfar) 83. Han er sund nok- går fine tur, går uden rolator eller noget, og føltes næsten som en på 50-60 årig. Men da min bestemor (farmor) fik det dårligt igen fik han pludselig en blodprop i hjertet. Han kom straks på hospaitalet. Er virkelig bange får at han dør. Jeg ved ikke meget om det, da mine forældre ikke fortæller mig meget om det. Han har det dog bedre nu, men er stadig panisk.
Er virkelig bange for at mine bedsteforældre dør.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvis der er sygdom i familien, kan det tit komme til at fylde rigtig meget. I dit fine brev forklarer du mig så godt, hvordan din mors og bedsteforældres sygdom fylder rigtig meget for dig, og jeg forstår godt, at du både kan blive ked af det og bange.
Lige nu lever vi i en periode, hvor sygdom og Corona-virus fylder rigtig meget. Du fortæller mig også, at du er bange for, at din farmor kommer til at dø, hvis hun bliver smittet. I øjeblikket taler jeg med rigtig mange børn og unge, som har det ligesådan.
Rigtig mange har familiemedlemmer, som på en eller anden måde er sårbare overfor Covid-19. Jeg fortæller dig det, så du ved, du ikke er alene om at være bange for epidemien. Forhåbentligt kan din farmor snart blive vaccineret, fordi hun er ældre og syg. Jeg tænker, hun måske er ved at blive vaccineret lige nu?
Nu kender jeg ikke dine forældre, men mange forældre fortæller ikke deres børn så meget om sygdom i familien, fordi de gerne vil beskytte dem. Jeg tror bare desværre, at du kommer til at bekymre dig rigtig meget om dine bedsteforældre og din mor, fordi du ved lidt for lidt. Kan du følge mig i det?
Nu ved jeg ikke, hvordan du har det. Men måske du kan blive lidt nervøs ved tanken om at snakke med dine forældre om din mors og bedsteforældres sygdom?
Når jeg har talt med andre børn og unge om sygdom i familien, fortæller mange af dem, at de kan føle, at de ikke vil bekymre deres forældre endnu mere med deres egne tanker og følelser. Mange børn og unge tænker, at deres forældre har nok i sygdommen og ikke kan rumme børnenes tanker.
Men faktisk er det sådan, at de fleste forældre gerne vil vide, hvis deres børn går og tænker alt for meget på noget – særligt hvis det gør dem kede af det og bange. Derfor tænker jeg, om det mon kunne være en idé, hvis du snakkede med dine forældre om alle de svære følelser, der findes indeni dig? Du skriver nemlig, at dine forældre fx ikke fortæller dig så meget om din farfars blodprop.
Da din farfar fik en blodprop og kom på hospitalet, blev du virkelig bange for, at han skulle dø. Jeg kan rigtig godt forstå, at du fik det sådan, for nogle gange kan det være alvorligt at få en blodprop. Andre gang er det ikke så alvorligt.
Jeg synes virkelig, det er dejligt at høre, at du er en del af en meget åben og glad familie. Derfor tænker jeg også, at det virkelig kunne være et forsøg værd at tale med dine forældre om, at du gerne vil have lidt mere at vide?
Hvis nu du har mod på at snakke med dine forældre, så kan det være en god idé at finde et roligt tidspunkt på dagen, fx efter aftensmad. Så kan du sige: ”Mor og far, jeg har det faktisk ikke godt. Jeg har brug for at snakke om farmor og farfars sygdom, fordi det fylder alt indeni mig lige nu.”
Så kan du have forberedt samtalen ved at have skrevet nogle spørgsmål ned, du gerne vil have svar på fx; hvordan går det med farmor? Er farmor blevet vaccineret? Er farfars blodprop væk? osv.
Så kan du også sige til dem, at det ville være rart, hvis de ville fortælle bare lidt mere om både din mors sygdom og dine bedsteforældres tilstand, så du ikke skal gå og føle dig alene med dine bekymringer. Der er også den mulighed, at du kan vise dem dit fine brev til mig og mit svar til dig. Hvad tænker du mon om det?
Jeg får også lyst til at fortælle dig om den her hjemmeside: Når far og mor bliver syg
Den kan fortælle lidt om, hvordan man kan have det, når ens mor eller far bliver alvorligt syg. Jeg synes, du skal prøve at kigge på den. Det kan godt være nogle af de samme følelser, du står med lige nu, selvom det er dine bedsteforældre, der er mest syge lige nu.
Du skal vide, at det virkelig er en styrke at bede om hjælp, når man har brug for den. Du har netop vist den styrke ved at skrive herind til mig, og jeg håber, at du har mod på også at bede om din mors og fars hjælp til at klare de svære følelser, der vokser indeni dig, så du ikke kommer til at stå så alene med dine tanker om sygdom i fremtiden.
Jeg tror på, du kan række ud efter hjælp.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen