Brev
Sygdom, Familie, Sorg og andre ting.
Kære Brevkasse.
Jeg er en pige på 11 år, og har brug for en smule hjælp:
1)Jeg har en bedste veninde, som jeg har været bedste veninde med i et par år nu. Men hun har talt med mig om, at hun er meget ked af det, fordi hun syntes at jeg har ændret mig utroligt meget, og at hun føler at jeg slet ikke vil være hendes veninde mere. Jeg har svært ved at vide hvad jeg skal skrive/sige til hende, da jeg er bange for at gøre det mindste forkert.
2) Min bedstefar/morfar ligger hjemme og skal snart indlægges. Han har vand i lungerne, og kan næsten ikke huske familien længere. Han har været syg siden han var ca. 30 år gammel, og har bare fået det værre dag for dag. Lægerne tror at han ikke vil komme sig denne gang, og jeg er simpelthen så ked af det. Min bedstemor/mormor skal også indlægges pga. skader i benet. Det er en farlig sygdom (Som jeg ikke ved hvad hedder) og jeg kan bare ikke klare det. De har nemlig altid været dem der har støttet mig mest (Udover forældre)
3) Min hund blev aflivet i October, af uhelbredeligt kræft, og jeg er begyndt at se syner af ham og høre lyde af ham. Når jeg ser synerne og hører lydene begynder jeg for det meste at skrige og græde. Jeg føler at det er min skyld at det skete,og at jeg kunne gøre noget. Jeg passer hans grav hver dag,og er faktisk blevet drillet en smule med det i skolen.
4) Jeg døjer med at jeg er en smule overvægtig, selvom skolesygeplejerske og lægerne siger at min højde og vægt ligger lige ud for hinanden. Problemet er bare, at jeg ikke selv syntes om min krop. Jeg har prøvet at tabe mig i flere uger, og det har ikke lykkedes så godt, og egentligt ved jeg ikke hvorfor. Jeg hverken spiser for meget usundt, eller dyrker for lidt motion.
5) mine forældre er skilt og de skændes tit. Når de skændes begynder jeg af og til at græde ret meget. De råber af hinanden og virker helt vildt sure. Det første de gjorde da jeg fik hjernerystelse, var at skændes. Og jeg føler virkeligt altid at det er min skyld.
6) Min mor er meget på arbejde, og er næsten aldrig hjemme. Min papfar er hjemme 1-3 gange om måneden i ca. 3 dage. Jeg føler mig utroligt meget uelsket og føler at mine forældre ikke gider mig..
7) Jeg døjer med menstruation. Jeg føler at det har ødelagt mit liv, og jeg er næsten aldrig sammen med mine venner pga det. Humørsvingninger og andre ‘Teenagerting’ er begyndte at ‘komme frem’ og jeg er ked af det hele tiden. – Tusind Tak, hvis i kan nå at skrive tilbage med de mange spørgsmål jeg lige kom med.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, jeg er rigtig glad for at du skriver hertil. Jeg vil gerne lige først sige, at du har været ret god til, at dele dit brev op i mange punkter, det kræver et godt overblik.
Når det er sagt tænker jeg alligevel på, om de mange ting kan have noget med hinanden at gøre. Måske kan din veninde mærke du har ændret dig, fordi der er mange ting, der for tiden gør dig ked af det, samtidig med du har fået menstruation. Det kan være hun er usikker på, hvordan du har det, og ikke ved hvad hun skal gøre?  Måske vil det hjælpe hvis du skrev til hende, at hun stadig er din bedste veninde, som du er glad for - men, at du har mange ting som bekymrer dig for tiden. Det tror jeg, vil give hende forståelse for, at det handler om noget andet, og måske vil det også give hende mulighed for at tale med dig om de ting som bekymrer dig. Så I får talt sammen, og stadig er bedste veninder.
I dit brev fortæller du ikke noget om din far, hvordan har du det med ham når I er alene? Kunne du måske tale med ham om hvordan du har det? Det kunne være du havde lyst til, at vise ham dit brev, eller dele af det. Nogle gange kan det hjælpe på emner som sorg, at tale med en anden om det.
Var det noget at fortælle ham, hvordan du stadig savner din hund og er bekymret for hvordan det skal gå dine bedste forældre. Hvad tænker du om det? Måske kan du bedre tale med din mor om det, selv om du skriver hun ofte har travlt. Det kan også være, du selv kan komme til at tænke på en helt anden voksen du kunne tale med. Det kunne være et andet familiemedlem, eller måske en bekendt i jeres omgangskreds, din venindes mor eller din klasselærer. Mon der nogen som du tænker kunne være gode at tale med, så du ikke skal bære bekymringer og sorg alene? Det plejer at hjælpe, at tale med nogen eller skrive et brev fx til din mor og far, hvor du fortæller dem hvordan du har det for tiden - også med deres skænderier. Mon, det vil  være en måde til at få talt med begge dine forældre - for det lyder til, at du savner at tale med dem, uden at de skændes?
Jeg vil også fortælle dig, at du har mulighed for at bruge din initiativ ret. Det handler om, at du kan sende et brev til Statsforvaltningen, og bede dem om at kalde dine forældre til et møde, hvor de skal finde ud af, at samarbejde på en bedre måde end råberi og skænderier. Vi har skrevet om det på vores hjemmeside, og hvis du vil læse mere om det så klik her http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Skilsmisse/Borns%20rettigheder%20i%20skilsmisse.aspx  På siden kan du også se, at du kan klikke på 'jeg vil gerne bruge min initiativret' - så popper der et brev op som kan hjælpe dig med at få skrevet til Statsforvaltningen
Jeg tænker også, det kunne være en god idé for dig, at tale med din skoles sundhedsplejerske. De er ret tit rigtigt gode til at fortælle om, hvad det er for nogle teenageting og følelser der er i spil sammen med eksempelvis menstruation. Det kunne også være, at sundhedsplejersken vil komme ned i klassen og fortælle om udvikling og de følelser som kommer på banen i puberteten. Sådan så I alle i klassen fik forståelse for, hvad der sker og hvad det betyder for hvordan I er sammen? Det kan også være at sundhedsplejersken også kan tale med dig om den sorg og bekymringer du har - kunne det være en mulighed for dig?
Du er også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil, og du behøver ikke fortælle hvad du hedder. Det kunne være, det ville være rart for dig at tale med en rådgiver?
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.