Brev
Sygdom
Min mormor er virkelig syg, men der er også chance for hun bliver rask igen.
Min mor græder hele dagen og det er jeg ikke glad for, fordi at jeg elsker hende.
Men jeg elsker osse min mormor. Vi allesammen siger at hun skal træne lidt og spise meget mere hun vejer kun 36-37 kg fordi hendes, men hun var også undervægtig før.
Er der andre måder hun kan bliver hurtigere rask.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Mange tak for dit brev. Når man er ked af det, kan det godt hjælpe lidt, at få delt sine tanker og følelser. Så det er rigtig godt, at du nu skriver til os.
Jeg er rigtig ked af, at din mormor er syg. Jeg kan godt forstå at du tænker meget på det. Og jeg kan også godt forstå at din mor er meget ked af det for tiden.
Ved din mor mon godt, at du også er meget ked af det og også tænker meget over din mormors sygdom? Når man selv er meget ked af det, kan man godt komme til at glemme alt og alle omkring sig. Så måske har din mor ikke tænkt over, at du også er meget ked af det? Og måske har du heller ikke sagt det til hende endnu?
Når man er ked af det og måske lidt bange for at miste sin mormor, kan det være rart at snakke med ens forældre om det. Det kan også føles rart, at få nogle informationer omkring sygdommen og ikke mindst, at få et kram fra sine forældre. Kunne det mon være rart for dig også? Hvis ja, så kunne du måske fortælle det til din mor?
Det vil nemlig også kunne hjælpe din mor, hvis hun kan snakke åbent og ærligt omkring din mormor og hendes sygdom hjemme ved jer.
Måske har du også en anden voksen, som du føler dig tryg ved? Det kunne være en skolelærer, en venindes mor eller en tante? Så kunne du også snakke med ham/hende omkring din mormor? Der er mange af os mennesker som kender til bekymringer, angsten for at miste og til sorg. Så du er slet ikke alene eller unormal, fordi at alt det med din mormor fylder i dig.
Måske vil det også føles rart at besøge din mormor eller at ringe til hende lidt oftere i denne tid?
Nu ved jeg jo ikke hvad din mormor fejler. Og måske har du heller ikke selv fået det at vide endnu. Men måske kan din mor fortælle dig om det. Når man er syg, kan man nogle gange godt tabe sig og blive meget tynd, som din mormor. Måske har man ingen appetit til at spise, måske får man noget strengt medicin og måske har man heller ikke energi til at skulle træne muskler.
Jeg tænker at der er en læge, som kender til din mormors situation. Og man må stole på, at lægen tager sig af hende i forhold til hendes medicin, kost og træning. Så hvis du kan – så prøv at slip ansvaret en smule. Man kan desværre ikke altid kontrollere sygdom og det er lægens opgave at vejlede din mormor omkring hendes sygdom og bedring. Ikke din og din families.
Jeg håber virkelig at din mormor bliver rask. Hvis du vil snakke med en voksen, som du måske ikke lige kender i forvejen, er du meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen. Det er helt gratis og anonymt. Vores telefon nummer er: 11 61 11 og vi vil meget gerne snakke med dig.
Du og din familie ønskes alt det bedste – og rigtig god bedring til din mormor.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.