Svigter jeg min søster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit rigtig fine brev, hvor du skriver om dine bekymringer overfor din lillesøster – det får mig til at tænke, at du er en rigtig omsorgsfuld storesøster, det skal du vide. Jeg vil også gerne fra start af pointere, at hvordan din lillesøster har det i dag og hvordan hun opfører sig, på ingen måde er din skyld. Det er forældrenes ansvar at sørge for, at deres børn har det godt - både du og din lillesøster. De skænderier der har været, er stadig den voksnes ansvar ikke bliver voldsomme. Jeg gætter på, at det har været svært følelsesmæssigt for dig, at din far ikke formået, at snakke med dig på gode måder og taget den voksnes ansvar for at kunne mærke og forstå, hvad hans datter har brug for. Det må du virkelig huske på - det er de voksnes ansvar uanset om det forsøger at give dig ansvaret for, hvordan din lillesøster har det. Det er jer der er børnene her og I har brug for jeres forældres støtte og omsorg.

Det er for langt de fleste børn rigtig svært, at se deres forældre blive skilt. Mange forældre ved ikke rigtig, hvordan de skal håndtere situationen og nogen kan glemme at snakke med deres børn ordentligt om, hvad der sker. Det er nogle store omvæltninger for en familie, og det kan som i dit tilfælde ende i nogle skænderier. Du skriver, du føler, at du har svigtet din søster. Dette får mig til at tænke at du måske føler et stort ansvar over hende, er det rigtigt? Tit kan man som storesøster godt komme til at føle en form for ekstra ansvar overfor sine søskende, når man står i sådan en skilsmisse, fordi netop mange forældre tit kan glemme at snakke ordentligt med børnene. Denne her ansvarsfølelse er enorm stor at gå rundt med som barn, og det er ikke meningen man skal have det sådan. Du skriver, at dine forældre siger, din lillesøster har sin adfærd fra dig, men du må også tænke på, hvorfor du reagerer som du gør. Jeg tænker, at det er rigtig svært at sørge for andre har det godt, hvis man selv går gennem noget svært.

Du skriver, du stadig har det svært ved skilsmissen. Meget af det du skriver om i dit brev handler om dig og din lillesøster, og jeg tænker derfor, om det kunne være en idé at snakke med hende, omkring hvordan du har det, hvordan hun har det, og generelt hvordan I begge har haft det gennem denne periode. Ofte kan det godt hjælpe lidt at få alt ud i det åbne.

Jeg tænker en anden mulighed kunne være at fortælle om jeres situation til en voksen person, der måske ville kunne hjælpe jer videre. Er der mon en voksen, du føler, du kan snakke med? Det kan eksempelvis være et familiemedlem, en sød lærer eller en helt tredje person. Jeg tænker, at fortælle det til en voksen ville være godt til at hjælpe både dig og din søster til at komme videre.

Du spørger også til, hvad du kan gøre for din lillesøster. Og her til sidst vil jeg sige, at mit bedste råd til, hvad du kan gøre er at stå sammen og støtte hinanden - og få hjælp til de ønsker og håb I har for hinanden. I har ret til at kontakte Statsforvaltningen og blive hørt om, hvordan I har det med den ordning mellem dine forældre - der er også mulighed for at ringe til Børnenes skilsmissetelefon i Statsforvaltningen på 20 600 550, de har åbent: Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag: kl. 11-17 og fredag: kl. 11-16. Du kan se mere her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905

Her på vores BørneTelefon er du altid velkommen til at ringe ind og få en voksen i røret, som lytter til dig og det du har brug for at snakke om.

Jeg håber, I begge finder vej til at komme videre.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.