Svar mig…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det er bare ikke rart at få skæld ud.Jeg kan godt følge din følelse af at være hadebarn. Nogen gange kan det bare være så svært at vide, hvad man skal gøre for at få mindre skæld ud - især når man har en følelse af, at uanset hvad man gør, så får man skæld ud.

Du virker til at at være en pige, som gør dit bedste for at det skal blive bedre. Det tror jeg, er en rigtig vigtig tanke at holde fast i.

Det er ikke kun dig, der kan gøre noget! Dine forældre skal også ændre på de måder, de snakker til dig og måske også til dine søskende? For mig lyder til, at det er blevet en rigtig dårlig vane at skælde ud.

Måske glemmer de at spørge til, hvad der egentlig skete eller andre spørgsmål, der kan fortælle dine forældre, at du gør dit bedste.

Det kan også være, at dine forældre slet ikke er klar over, hvordan det ser ud og føles hos dig.

Måske er det tid til at fortælle dine forældre, hvordan du oplever det og hvordan du har det?

Det kan for mange godt kræve meget mod at snakke med sine forældre. Mon du er klar til at snakke med dem eller en af dem - eller skrive et brev med alle dine tanker om det og det du ønsker?

Hvis ikke du helt har mod på det, kender du måske en anden voksen du kan snakke med? Det kan være en i familien, en sød lærer eller pædagog på din skole eller andre du kender.

Jeg tænker nemlig, det er ret vigtigt, at du fortæller om dine tanker. Så du ikke går alene med dem, men også så du kan få hjælp. Er der en voksen du tænker på?

Hvis du har lyst til at snakke med en sød rådgiver her fra BørneTelefonen, er du også altid velkommen til at ringe ind på 116111.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.