Brev
Svært hos far
Hej BørneTelefonen,
Mine forældre har altid været skilt og det har aldrig som sådan været et problem. Dog oplever jeg en ret stor forskel i de to hjem.
Der er altid dårlig stemning hos min far og det er rigtig svært at være i. Derfor bliver jeg selv let sur og nægter at lytte efter. Jeg ved at jeg burde fortælle det, men kan simpelthen ikke få mig selv til at sige noget.
Hvad kan jeg gøre?
Mvh
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Det er godt du skriver til os, når du ikke ved, hvad du skal gøre.
Du kan mærke at der er dårlig stemning hjemme hos din far, og jeg kan godt forstå, det er svært for dig at være i.
Det er helt naturligt at blive “smittet” af den dårlige stemning og selv blive sur og “umulig”. Jeg læser også, at du gerne vil gøre noget for at ændre det, men at du ikke kan få dig selv til det.
Jeg vil gerne prøve at komme med et par forslag, der måske kan gøre det nemmere.
Jeg synes det er vigtigt du får talt med din far om den dårlige stemning derhjemme. Jeg gætter på at han også er interesseret i at stemningen bliver bedre, men ligesom dig heller ikke ved hvordan.
Jeg kan godt forstå, det er svært for dig at få sagt. Det kan virke som en stor mundfuld, og du er måske bange for at han bliver vred? Det kan også være, at du er bange for at gøre ham ked af det? Og dermed skabe endnu dårligere stemning? Måske har du ikke troen på, at stemningen kan blive bedre? Og du er derfor bange for at skuffe dig selv ved at forsøge at tale med ham om problemet? Mange andre ting kan stille sig i vejen for, at du får talt med din far…måske flere ting spiller ind på en gang?
Jeg vil derfor foreslå, at du får hjælp til det af en anden voksen, så det ikke er noget, du skal gøre alene.
Er der en voksen du kender og er tryg ved, som du kan fortælle det til? Når man går og har det skidt med noget,  kan det være rart at dele med nogen. Det kan være din mor, en bedsteforældre, en onkel eller en virkelig god nabo? Hvem kender du, som du har tillid til?
Det kunne være dit første skridt. Senere kunne I sammen tage snakken med din far.
Det kan måske også være hjælpsomt for dig at få skrevet ned i et brev til din far, hvad du synes er svært, og foreslå ham, at I taler sammen om det en dag, hvor han har tid til at lytte? Her på er der en guide til at skrive et brev til nogen.Skriv det til nogen
Jeg får et indtryk af, at du allerede godt ved, at det er en god ide at tale med din far om det, men at du lige skal samle lidt mod. Du har ret til at udtale dig om, hvordan du trives i familien. Jeg tror på, at du med lidt hjælp, kan få talt med din far på en god måde og få sagt det, du har brug for. Det første skridt var at skrive ind til os. Godt gået!
Hvordan synes du mine forslag lyder? Hvis du ikke rigtigt føler dig hjulpet, på en måde du kan bruge, så kontakt os igen. Du er velkommen til at skrive eller ringe ind til os igen. Så må vi sammen tale om andre muligheder.
I sidste ende er det vigtigste, at du trives hos din far. Ethvert barn har ret til tryghed og trivsel, hos den forælder, som de opholder sig hos – og har samvær med. Hvis du ikke trives i den dårlige stemning hos far, selv efter du har prøvet mange ting, kan du overveje at have mindre samvær med din far. Du skal vide, at vi kan rådgive dig om samvær, initiativret osv., hvis du skulle få brug for det.
Held og lykke og varme tanker
Kærlig hilsen
BørneTelefonen