Svært hjemme og i skolen med det der sker der hjemme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 8 år

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du tænker meget på, hvad der skal ske. At fortælle andre, hvordan man har det, kan være rigtig svært. Især når man siger noget, der er svært. Men du har gjort det rigtige! Det er ikke okay at slå sit barn, og det skal din far lære. Det er det, som kommunen skal hjælpe ham med at lære, så I kan få det bedre sammen.

Det er selvfølgelig heller ikke ok, at din bror slår dig. Men hvis han også kun er et barn, ligesom du er, har han stadig brug for at lære, hvordan han skal opføre sig. Det er en af de ting, som voksne skal lære børn. Derfor er det godt, at du har sagt det til de voksne fra Røde Kors.

Jeg tænker på, at du måske også kan fortælle en voksen, at du er bange for, hvad der skal ske med din far. Du kan måske sige, at du tænker meget på, om du mon kan blive fjernet fra ham. Tit kan det føles rigtig rart at fortælle andre, hvad det er, man er bange for. Det er ikke altid, at man ved det. Men i dit brev fortæller du jo, at du er bange for, at du blive fjernet fra din far. Det kan føles som en stor lettelse at få det sagt højt, så det kan du måske gøre?

Hvis du fortæller det til lærer, du har det godt med, så vil han eller hun også nemmere kunne forstå, hvorfor du måske ind i mellem også har det svært i klassen. For selvfølgelig har du det, når der foregår så mange ting derhjemme og med kommunen. Det kan ikke undgås, at dit humør og dine tanker bliver påvirket af det. Hvis du deler det med læreren, kan det også være, de kan tage lidt ekstra hensyn til dig i denne periode, hvor der foregår så meget.

Hos BørneTelefonen har vi et tilbud om en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Personen er din og kun din støtte, og vil sørge for at hjælpe dig med at forstå, hvad der er kommunen enten spørger om eller beslutter. Måske er der noget for dig? Du kan læse mere og se en video om en “bisidder”, hvis du trykker her. Jeg håber, det kan hjælpe dig.

Husk også, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.