Brev
svært derhjemme.
Hej BørneBrevKassen.
Jeg bliver snart 16 år og kunne godt tænke mig at flytte hjemmefra i det jeg fylder de 16, da jeg ikke kam holde ud at være derhjemme sammen med mine forældre inklusiv min lille bror.
Mine forældre har været ved at gå fra hinanden op til flere gange, de har haft skænderier osv. De skulle så skilles her for noget tid siden, og blev det så også. Nu er de skilt men bor stadig sammen og er så bare kærester.
Ja jeg var ved at gå ned på at de skulle skilles, men jeg vidste det ville være bedre for alle parter..
Min mor pårstår at min lille bror og jeg er glade for de er sammen igen.
Ved ikke med min lille bror, men det er jeg i hvert fald bestemt ikke. Det ødelægger fuldstændigt mit humør at være derhjemme, for jeg kan ikke sammen med min pap far, da jeg altid ender i et skænderi med ham.
Her for heller ikke så længe siden, spurgte jeg om han ikke bare ville se efter mine rundstykker da jeg ikke vidste hvor meget de skulle have i ovnen, han sagde bare at der ikke var nogen der tog dem..
Svarede bare at jeg ikke gad og have de skulle blive sorte, jeg rejste mig og gik også løftede han næven, jeg kiggede på ham og sagde han skulle fanedme ikke slå mig.. Han gik efter mig og tog hårdt fat i min arm, råbte han ikke skulle slå mig.. Hvorefter han klappede mig en på siden af hovedet, det resulterede i at jeg skreg og min mor ignorerede det..
Min mor kom jeg således om at skændes med bagefter hvor jeg fik smidt i hovedet at hun prøvede at rede sit ægteskab og de var ved at opgive mig og finde en skolepsykolog til mig da jeg aldrig kom til dem når jeg havde problemer..
Det jeg vil hen med er at jeg gerne vil flytte hjemme fra når jeg fylder 16, da jeg konstant bliver deprimeret af at være derhjemme…
Min mormor vil så gerne gå ind og sige hun vil have mig boende hos hende til jeg fylder 18..
Hvad skal jeg gøre??:-(
Kh M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tak for dit brev. Jeg kan godt se, at det er blevet for meget for dig, sådan som tingene er hjemme hos jer lige nu. Det er rigtig godt, at du kan mærke, at du har brug for en forandring - og at du reagerer på det!
Jeg kan godt forstå, du tænker, at du gerne vil væk hjemmefra. Det kan være en god løsning i nogle tilfælde, og i andre tilfælde kan det også være en god ide, at hele familien får hjælp. Hjælpen kan man få fra kommunen - helt gratis. Det vil som regel være sådan, at man kan få nogle samtaler med kommunens familierådgivere, som er rigtig dygtige til at hjælpe forældre med at finde andre måder at reagere overfor deres børn, når de bliver pressede eller vrede. Det er f.eks. jo slet ikke i orden, at din papfar klapper dig en på siden af hovedet! Jeg siger det ikke for at prøve at tale dig fra dit ønske om at komme væk - men bare for at du skal vide, at sådan en mulighed er der også. Og jeg ved, at mange familier har været glade for at få hjælp på den måde.
Hvor er det godt, at du selv har undersøgt muligheden for at flytte ind hos din mormor. Jeg ved, at det har fungeret godt for andre unge, der havde det svært hjemme, at de flyttede ind hos noget familie, så hvis din mormor er klar til at have dig boende, så kunne det da være en løsning, der var værd at afprøve.
Der er også nogen, der får en rar pause ved at tage på efterskole i et år eller to. Er det mon noget, du har tænkt på som en mulighed?
Måske kunne du sammen med din mormor kontakte kommunen og høre, hvilke muligheder du har for at få hjælp til enten at flytte ind hos din mormor eller at komme på efterskole. Det kan være rart at have en voksen med, når man skal snakke med dem fra kommunen, så derfor foreslår jeg din mormor. Du kan også få en bisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og evt få et møde med dem. Prøv at læse lidt om vores bisiddere her >> eller ring og snak med en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111. Rådgiverne kan også være gode at snakke med om alt det med dine forældre, hvis du trænger til at få luft for nogle tanker...
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.