Brev
Svært der hjemme hos min mor
Hej børnetelefonen er rigtig ked og vil ikke være hos min mor føler ik jeg kan svare hende når hun siger at hun elsker mig og hun er bare så dum min far bor i Herlev men min mor og far er skilt har det svært ved at gå i skole i Herlev mens at når jeg er hos mor skal jeg op kl 4.30 for at nå i skole for når jeg er hos hende bor vi i Nykøbing og mange forskellige steder noget af det der er mest irriterende er at vi ikke ved hvor vi så bor når vi skal derhjemme altså mig og min lillebror på 8 føler ikke jeg kan følge med i skolen fordi jeg har det så svært hjemme hos mor😭😭😭😭😭😭
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år. Tusind tak for dit brev. Det lyder som om det hele kan være lidt kaotisk til tider derhjemme, og jeg kan godt forstå at det er meget frustrerende. Det er vigtigt at du trives og har det godt i begge hjem og også med din skole. Derfor er det godt at du har skrevet herind, når du synes tingene er blevet svære at være i. Jeg vil hjælpe dig så godt, jeg kan. Jeg tænker allerførst på, om du mon har talt med din far om muligheden for at bo mere hos ham? Det virker til, at den hverdag du har i Herlev fungerer bedre for dig lige nu. Måske din far også godt kan mærke det, og også ønsker at du er mere hos ham? Det behøver jo ikke være sådan altid, men i hvert fald lyder det som om det får dig til at trives godt lige nu. Er det mon rigtigt fornemmet? Uanset hvad, har vi i Danmark noget der hedder initiativret. Det er en ret du har, når du fylder 10 år. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Du kan bede dem indkalde til sådan et møde helt uden at din mor eller far behøver at godkende det. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af. I dit tilfælde kan det være ift. bopæl og hvor du derfor også skal gå i skole mm. Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser. Du kan læse meget mere om dine rettigheder her. Hvis du vil bruge din initiativret eller høre mere om hvad det betyder, kan du ringe til direkte Børnenes Skilsmissetelefon på tlf. 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Måske du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen, som du er tryg ved? Du kan finde en skabelon til brevet her. Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det. En bisidder vil også kunne hjælpe dig med at kontakte Familieretshuset. Bisidderen kan støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til vores bisidderafdeling på tlf. 35 55 55 59. Uanset hvad du gør, er det en god ide at tale med en lærer på skolen om din situation. Din lærer kan tale med dig og støtte dig i de tider, hvor det hele virker lidt ekstra svært. Det lyder til at du egentlig har lyst til at gå i skole, men at det er svært for dig at overskue pga. situationen derhjemme. Det kan være rart at få fortalt det til din lærer, så vedkommende kan hjælpe dig i skolen. Det er rigtig godt at du mærker efter og reagerer, når noget føles svært. Og jeg kan rigtig godt forstå, at det er hårdt og svært at skulle så tidligt op og afsted for at følge med i skolen. Det må det være for både dig og din bror. Jeg synes bestemt, du skal forsøge at tale med din far, din lærer eller ringe til os og få en bisidder, der kan hjælpe dig med, hvad der bedst at gøre for dig lige nu. Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kærligste hilsner Børnetelefonen