Svær tid..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er jeg glad for, at du har valgt at skrive dette brev. Det er en modig og samtidig også en klog beslutning - noget som jeg helt klart ser, som et tegn på en indre styrke og vilje til ændre på ting for at få det bedre.

Når jeg læser dit brev, forstår jeg godt, hvis du føler at det hele engang imellem bliver for meget og du bare har lyst til at trække dig væk. At være pårørende til en syg mor er ikke noget, man som barn skal stå alene med - det kræver hjælp.

Derfor synes jeg bestemt ikke, at det er et svaghedstegn at snakke med en psykolog - tværtimod så synes jeg, at det er stærkt at turde åbne sig op og snakke med andre om det, som er svært. Og ud fra det som du beskriver, kunne det også lyde som, at din mor kunne have brug for hjælp.

Når du spørger, hvordan man lige gøre det med en psykolog, bliver jeg lidt i tvivl om, hvorvidt du mener: Hvordan får man kontakt med en psykolog? Eller hvordan man snakker med psykologen?

Derfor vil jeg svare på begge dele - bare for en sikkerheds skyld:

Du kan få kontakt til en psykolog gennem kommunen. De har altid nogle, man kan snakke med. Din lærer kan også hjælpe dig med at skaffe en psykolog, der er nemlig tilknyttet psykologer til skolen. Fortæl fx din lærer, at du har tænkt over det og gerne vil tale med en psykolog. Så kan din lærer sørge for kontakten. Du kan også altid gå til din egen læge. Lægen kan nemlig også henvise til psykolog.
Hvordan man snakker med en psykolog er meget forskelligt, men typisk vil hun eller han stille dig nogle spørgsmål, og på den måde vil I få gang i en samtale. Det er en samtale mellem jer, og du har mulighed for at få fortalt om alt det, der fylder inden i. Psykologen vil hjælpe dig med at udvikle nogle strategier til det, der er svært i dit liv.

Jeg tænker, at det vil være godt for din mor også at få noget hjælp til at kunne overkomme hverdagen. Det er klart, at du ikke kan koncentrere dig i skolen, når der er så meget, der fylder derhjemme. Alle børn og unge har brug for støtte fra voksne. Lige nu kan din mor ikke støtte dig – derfor skal du have støtte fra andre voksne. Hvordan er dit forhold til din far? Kan han støtte dig? Eller er der en anden voksen, der kunne hjælpe dig lige nu?

Du skriver, at kommunen mener, at du har en depression. Det tyder på, at du får hjælp fra kommunen? I Børns Vilkår har vi det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der kan tage med dig til møder på kommunen og støtte dig, sådan at du får den rette hjælp. Måske kunne du tænke dig det? Vi vil meget gerne hjælpe dig. Læs mere om vores bisidderordning her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Det, at du skriver dette brev og får sat ord på din situation, kan måske også være hjælpsomt for dig? Jeg ved fra andre, at det at skrive kan hjælpe positivt på humøret og tankerne. Derfor kunne det ,måske være godt for dig at begynde at skrive dagbog?

 Jeg håber for dig, at du vil tage imod den hjælp, du kan få - for du skal ikke stå alene med det hele.

De kærligste tanker og bedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.