sur

hej, jeg har det problem, at mine forældre lige er blevet skilt, og jeg er lige blevet smidt af mit hold.

Jeg er ikke rigtig personen der snakker om ting eller græder over dem. Så når folk spørger, om jeg er ok, eller hvordan jeg har det med det, ved jeg ikke, hvad jeg skal sige.

Folk rundt om mig siger, at jeg er begyndt at blive mere sur og opgivende, (kan jeg også selv mærke) kan det have noget at gøre, med de ting jeg lige har sagt? og hvis i tænker det, hvordan kan jeg så få det væk.

Og jeg kan ikke snakke med nogen om det, for jeg ved ikke, hvad jeg skal sige, for jeg ved ikke, hvad jeg føler.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, at det påvirker dit humør, når der sker så store ændringer i dit liv lige nu.

Og det er er også helt unaturligt, at man ikke kan sætte ord på, hvad man egentlig går og føler. Netop derfor er det rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om det.

Måske har du svært ved at tale med dine forældre, fordi de er en del af det, der har forandret dit liv. Men hvis det er okay at tale med dem, synes jeg, at du skal gøre det. Det er vil være rigtig godt for dem at vide, at du har det svært, så de kan samarbejde om at hjælpe dig til at få det bedre.

Nogle gange behøver man ikke at kunne forklare præcis, hvad man føler og tænker. Du kan måske sige, at du føler, at det hele er svært, og at det er svært at finde sig selv, når alt andet omkring én pludselig er forandret. Det vil dine forældre nok godt kunne forstå.

Det kan også være, at du har en god ven eller veninde, der også har oplevet, at deres forældre blev skilt. Måske vil det være en god idé at tale med nogen, der kender det selv.

Derudover kan du jo selvfølgelig ringe til os. Du er anonym, og det er gratis. Vi er vant til, at børn og unge ikke altid lige ved, hvad de skal sige, men de rådgivere, der sidder ved telefonerne kan sagtens tale med dig alligevel. Ofte er det jo starten af en samtale, der er svær. Men den slags er vi gode til at tage hånd om, så du skal endelig bare ringe. Vi synes ikke, at det er underligt, at du ikke lige ved, hvad du skal sige.

Mon din klasselærer ved, at dine forældre er blevet skilt?
Det er i hvert fald rigtig vigtigt, at han/hun gør, så skolen er opmærksom på, at du ikke trives på samme måde, som du plejer - og at du kunne have brug for lidt ekstra omsorg og eventuelt nogle samtaler, så du kommer i trivsel igen. De ting, der er sket, må ikke gå ud over din skolegang og dine venskaber.

Nu har jeg mest skrevet om skilsmissen, men jeg ved godt, at det at blive sat af et hold kan have stor betydning for ens selvværd, så det er også noget, du skal have talt om, så du ikke går og får en følelse af ikke at være god nok.

De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.