Brev
sur på min far.
Hejsa Guys.
Jeg skriver fordi at jeg sidder her og er virkelig irriterret på min far. Hen sagde noget virkelig åndssvagt inden han kørte til stationen med min lillebror.
Det skal for god ordens skyld lige nævnes at jeg er 17 år og Blind og derfor går jeg i skole på Synscenter R……. Jeg skal snart stoppe og det glæder jeg mig til. Inden han går siger han “Nu må du prøve at holde det ud de sidste 14 dage om du så skal stå på hovedt (Kan ikke lige huske det sidste) Jeg svarer så “Ja, jeg skal prøve selvom jeg nok mest har lyst til at evt. fortsætte i Center for specialundervisning i min kommune.
(Jeg er igang men en særlig tilrettelagt ungdomsuddanelse som jeg skal fortsætte på Instituttet for blinde og svagsynede) Han svarer så “Nu stopper du med at ville prøve andre ting, kan godt forstå de bliver irriterret på dig når du er sådan en kveulant” Og så gik han, nu sidder jeg her og er virkelig rasende.
Havde nær skrevet en meget lang og vred besked til ham på Facebook men jeg to mig sammen og lukkede det. Så kom jeg til at tænke på jer som jeg havde hørt om. Og så tænkte jeg at jeg ville skrive dette brev. Jeg ved at i nok har større problemer at tage jer af, end ind Sur blind teenager men det var det eneste jeg kunne finde på.
Der er mange andre ting jeg kunne skrive om ved ham som har gjordt mig sur gennem mit 17-årige liv men så blev jeg nok nødt til at drikke kaffe for at holde mig vågen. Håber i læser dette.
Mvh. ham der skriver til jer for første gang i sit liv.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Unge mand på 17 år
Tak fordi du skriver herind. Dit problem er absolut relevant, så du skal ikke føle, at du er til besvær eller noget som helst andet i den stil. Jeg kan godt forstå, at du kan blive vred på din far. Jeg forestiller mig, at du ikke føler dig respekteret? – eller at du ikke føler, at din far lytter, til det du fortæller?
Jeg tror du tog en god beslutning, da du valgte, ikke at skrive til din far på Facebook. Sms, facebook, chat osv, er ofte nogle rigtig uheldige måder at kommunikere på, når man er vred eller ked af det, fordi det er så let at misforstå hinanden, og fordi man ikke lige kan komme med en forklaring, hvis den anden netop misforstår det, man skriver.
Det kan lyde lidt som om, at du har været i tvivl om, hvorvidt du er i gang med det, som er rigtigt for dig? – er det korrekt? Hvis det er rigtigt, så forestiller jeg mig, at du engang imellem har givet udtryk for dette. Når din far siger, som han gør, så er der sikkert en årsag til det. (Her er vi altså ude i noget, hvor jeg kun kan gætte, men jeg kan love dig, at jeg gør mig umage) J
Enhver far eller mor, (og nu siger jeg sikkert noget, som vil irritere dig i vildskab) er som udgangspunkt altid bekymret for, at deres børn skal klare sig godt, så de kan få et dejligt liv. Måske er du i den situation, at din far, er dobbelt så bekymret for dig, end så mange andre forældre er for deres børn?
Du er blind, og det er noget, som kan være rigtig besværligt for mange. Den der er blind, ser det ofte ikke som et kæmpe problem, men det har de nære omgivelser desværre ofte nemt ved at gøre. Det er møgirriterende for den blinde, men det er nok desværre også bare et vilkår, som man må lære at leve med. Men der er ting, som man kan gøre ved det, men det kræver tålmodighed og et roligt sind – dvs. at det er enormt vigtigt, at du ikke bliver sur undervejs.
Jeg vil foreslå dig, at du beder din far om at afsætte tid til at snakke med dig en aften. Har du mon mod på det? Det skal være et tidspunkt, hvor I begge plejer at være friske og veloplagte, så måske er en weekend at foretrække. Hvis han gerne vil vide hvorfor, kan du sige til ham, at du har tænkt over, at du gerne vil have, at han ved lidt mere om, hvordan du har det, og at du gerne vil vide, hvordan han har det.
Når I taler sammen, så kan du prøve at fortælle ham om, hvordan det er at være ung og blind på samme tid. Men det vigtigste er næsten, at du på en venlig og rolig måde, fortæller ham, hvordan du får det inden i, når han taler til dig som han gør. Du kan evt. fortælle ham, at du ved, at han kun gør det, fordi han holder af dig, og vil være sikker på, at du har det godt.
Jeg tror det vil være godt, hvis du kunne fortælle ham, at du ikke har lyst til at tale med ham om skole og liv generelt, fordi han ofte vrisser af dig, og fordi du føler, at han ikke tager dig alvorligt, eller respekterer dine meninger. Du kan måske også fortælle ham, at du har fuldstændig styr over at være blind, så det behøver han ikke bekymre sig om.
Kan du følge mig i, hvor jeg vil hen, med det jeg har skrevet? Hvis du ikke kan det, så er det nok fordi, at jeg ikke har ramt plet, og så vil jeg rigtig gerne have, at du skriver herind igen- eller alternativt på UngeChatten, hvor du kan skrive direkte med en rådgiver!
Med kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.