Brev
Sur far
Hej jeg er en pige på 13 år og mine forældre de har skændes lidt den her aften
Nogle gange skændes de men det er ikke så tit
Men selvom det ikke er meget de skændes så er det slet ikke rart når de skændes
Fordi min far bliver hele tiden virkelig sur over ingen ting og bare rolig han drikker ikke
Men han skal altid gøre små ting til store fx i dag så sagde min mor i et spil vi spilede at han skulle ligge noget andet og så begynde han og sige at hun dømte ham
Føler bare min mor har set lidt svært med det og er bange for og sige noget
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Mange tak for dit brev.
Hvor er du god til at sætte ord på og mærke hvad det gør ved dig, når dine forældre skændes. På BørneTelefonen ved vi, at det kan påvirke børns humør meget, når forældre skændes.
Jeg kan læse, at det også påvirker dig.
Du skriver, at det slet ikke er rart, når de skændes. Det kan jeg godt forstå. Der er ingen mennesker, der synes er rart at have skænderier eller høre på, at ens forældre skændes. Nogle børn beskriver at de oplever det lidt som at nogen slår med stemmen.
Du oplever, at din far altid skal gøre små ting til store som da I spillede spil. Det lyder som om dine forældre var så optagede af spillet og reglerne, at de helt glemte at tænke på, hvordan det mon føltes at være dig, der sad og lyttede på.
Samtidig sagde din far til din mor, at hun dømte ham og som jeg læser dit brev påvirkede det både dig og din mor. Er det mon rigtigt forstået?
Du lyder til at være en rigtig klog pige, der er god til at mærke stemninger og tage dine følelser alvorligt, når du kan mærke de fylder i dine tanker.
Derfor synes jeg det er godt, at du har skrevet til Brevkassen og jeg tænker på, om du mon har mod på at fortælle din mor og far, hvad det gør ved dig, når de skændes?
Nogle børn kan godt synes det er lidt svært at få taget hul på samtalen. Hvis du også synes det, så kan du også skrive et brev til dem. Ligesom du har gjort til os. Jeg ved ikke om du kender den, men BørneTelefonen har en guide til at skrive et brev. Den finder du her:  Skriv til nogen
Du kan prøve at kigge på den. Måske kan den være en hjælp til at tale med dine forældre om hvad du oplever, når de skændes.
En anden mulighed kunne være at du viser dine forældre mit svar og fortæller dem, at du har skrevet ind til BørneTelefonen. Mon det kunne være en mulighed?
Jeg håber du kan bruge mit svar og måske får du lyst til at afprøve en af mulighederne eller måske har du selv en helt tredje idé? For jeg kan høre på dit brev, at du er rigtig god til at give udtryk for dine oplevelser og mit gæt vil være at dine forældre vil blive glade for, at du også deler dine oplevelser med dem.
Varme sommerhilsner fra BørneTelefonen