Brev
Sur Far
Hej BB.
Min Far bliver meget nemt sur,
han råber ad mig og truer med at tage mine ting.
Jeg bliver rigtig ked af det når det her sker…
Ofte kommer han ind og undskylder og tror alt er godt igen, men det er det bare ikke!
Har prøvet at sige at jeg ikke kan lide det, men han ændrer ikke på det….
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen …..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Det er godt og flot, at du har haft mod til at skrive og bede om hjælp.
Jeg vil gerne starte med at rose dig for, at du har forsøgt at snakke med din far. Det er også dejligt at læse, din far ofte siger undskyld. Det tyder på, at din far godt ved, det ikke er i orden, når han råber og truer.
Tit er det sådan med forældre, at det ikke altid er nok at sige tingene en gang. Jeg tænker om du måske en dag, hvor der er god stemning hjemme hos dig, kunne fortælle ham, hvad det gør ved dig, når han bliver sur. Måske kan du spørge din far om han måske har ideer til, hvad han kunne gøre i stedet for at råbe og true. Måske har du også ideer til det? Det er super vigtigt, han ved det for at kunne ændre på sig.
Måske har din far noget i hans liv lige nu, der er svært for ham. Det er vigtigt, at du ved, at det aldrig kan blive din skyld, og at det ikke er i orden at råbe og true.
Jeg ved godt, at det kan være svært at tage hul på sådan en snak igen. Men jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp. Du kan bruge dit brev til os at snakke ud fra som en hjælp. Kunne din mor være en hjælp for dig, så I sammen snakkede med din far, eller har du andre søskende, der kunne være en støtte?
Måske føler du ikke, du er helt klar! Så kan du starte med at ringe til BørneTelefonen, som er et anonymt nummer 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen