Brev
Sur
Jeg er 14 og har et problem min mor stoler ik på mig
jeg er begyndt at være sammen med nogle nye venner som min mor ikke kan lig de ryger og har haft problemer med vold og bor på et opholdssted
min mor tror jeg bor som dem så hun stoler ik mere på mig og det pisser mig virkelig af får jeg er tyben som aldrig i mit liv vil gøre sådan nogle ting
mine nye venner minder bare mig om mig personligt så alle regler her hjemme er bare blevet lavet om fordi min mor ik stoler på mig
hilsen en pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan godt forstå du bliver irriteret over, at din mor laver reglerne om og du føler, hun ikke stoler på dig. Det ser heller ikke ud til, at du har gjort noget, som har givet hende grund til ikke at stole på dig. Når det så er sagt, så reagerer din mor nok på den måde, fordi hun er bekymret for dig og ikke vil have der skal ske dig noget.
Man kan som forælder være meget beskyttende overfor sine børn og vil gøre alt for der ikke sker dem noget, eller at de roder sig ud i noget dumt.
Har du snakket med din mor om dine nye venner, forklaret hende og beroliget hende med at du ikke vil begynde og ryge eller bruge vold osv.?
Det kunne være det også ville hjælpe, hvis du havde besøg af nogle af dine nye venner hjemme hos dig selv, når din mor var der. Så kunne hun hilse på dem og så ville det måske ikke føles så farligt for din mor?
Du må huske på, at hun passer på dig, selvom det kan føles rigtig irriterende nogle gange.
Jeg håber meget du får talt ud med din mor, og at i finder en god løsning sammen.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen