Brev
Strenge forældre forhindrer mit forhold
Hej brevkassen.
Det er første gang jeg skriver til jer, men jeg har fulgt jeres breve længe, da de er meget hjælpsomme og nyttige. Lige nu står jeg selv med et problem og I var de første jeg havde i tankerne, da jeg prøvede at finde ud af hvad jeg skulle gøre med det. Derfor skriver jeg nu til jer, I håb om at I ser dette brev og vil tage jer tid til til at hjælpe mig.
Jeg er en pige på 17 år og har en kæreste, som jeg har været i et forhold med i snart 5 måneder. Vi har det rigtig godt sammen. Men vores forhold startede ud på en mærkelig måde, da han til sommer skal rejse væk og tage sin uddannelse i en anden by.
Han har flere gange sagt, at han er dårlig til langdistance forhold og han har tidligere haft problemer med det. Vi aftalte så at få det bedste ud af det vi har og have det sjovt indtil sommer. Når vi så kom dertil ville vi stoppe forholdet og fortsætte som venner. Nu er vi så blevet i tvivl, da vi har det rigtig godt sammen og rigtig gerne vil fortsætte det her gode forhold, som vi har.
Problemet er så bare mine forældre. De er begge fra Bosnien og er blevet opdraget meget strengt og hårdt. Det er så ved at gå udover mig nu og mit liv, mit ‘ungdomsliv’. De har sat en masse regler op, som jeg skal følge fx. at jeg stadig er jomfru og ikke må miste min mødom for dem, selvom jeg føler mig klar og har været det længe.
Jeg ved godt, at det er for at beskytte mig så jeg har accepteret det. Men de har sat andre regler op for mig, som jeg nævner her senere i brevet. Der er så også det, at min far hader min kæreste fordi han er dansker. Jeg må aldrig besøge ham eller være sammen med han, når klokken har passeret 22. Vi må heller aldrig overnatte sammen.
Alle mine veninder synes at det er mærkeligt, da det er meget normalt for dem, at kunne ses med sin kæreste når som helst og være sammen så længe de vil. Nu er jeg så bange for, at når vi til sommer så vil fortsætte vores forhold så kommer jeg aldrig til at kunne besøge ham og han ikke må være her. Vi må jo ikke overnatte og det ville ikke hænge sammen hvis vi rejser i så lang tid og mødes, uden at kunne blive eller rejse hjem. Det ville slet ikke fungere.
Jeg føler at mine forældre bremser mit forhold op hele tiden og bliver ved med at sætte flere regler op. Han er min første kæreste og jeg har altid fulgt mine forældre regler, fordi jeg ved at de prøver at beskytte mig. Jeg har aldrig drukket, taget stoffer, røget, jeg måtte heller ikke få en kæreste og det ene og andet andet fordi de ikke vil have det.
Denne gang tog jeg så chancen og prøvede, at være i et useriøst forhold, hvor vi ikke rigtig vidste hvor vi ville hen med det. Vi gjorde det bare for at have det sjovt og skabe minder sammen. Min mor bryder sig bare ikke om det og hun bliver ved med at bremse mig op, hvis vi vil være sammen længere eller hvis jeg nu vil over til ham (han bor på Sjælland. Langt fra mig).
Her om en uge vil han så invitere mig hjem til ham på Sjælland så jeg kan møde hans familie. Men jeg må ikke for mine forældre. Min kæreste har endda sagt, at han vil betale da han har fødselsdag og rigtig gerne vil have at jeg er der. Jeg vil virkelig gerne bare have lov til at tage med ham, ses med ham når jeg vil og hvor længe jeg vil. Jeg vil så gerne have lov til at gøre hvad jeg vil.
Jeg fylder også snart 18 så jeg tog en snak med mine forældre om hvad, der så skulle ske når jeg var fyldt år og om jeg så kunne ses med ham oftere, hvis vi stadig er sammen til den tid. Hun siger så at så længe jeg bor hos dem så får jeg ikke lov til det og heller ikke at bryde de andre regler. Men jeg kan ikke flytte hjemmefra nu og jeg har det også fint derhjemme, selvom det jeg må er meget begrænset.
Jeg ved ikke hvad jeg gør for jeg sidder nærmest fast lige nu, det var allerede hårdt nok at finde ud af hvad vi skulle gøre med det her forhold, men nu er det endnu sværere, når vi prøver at finde ud af det, at de regler så er der og stopper os. Vores forhold kommer ikke til at kunne fungere, hvis det her bliver ved.
Jeg ville så høre om hvad jeg kan gøre? Jeg har ingen ide om det og jeg føler at det ser håbløst ud nu og i den kommende fremtid, da det er så begrænset. Jeg har virkelig brug for hjælp og jeg har ikke andre jeg kan henvende mig til. Jeg håber I vil svare på mit brev, da jeg ikke har andet at gå udfra og ikke har andre mulighed lige nu.
Mvh. Pigen med de strenge forældre.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Du giver et godt indblik i dit liv og når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå at du står overfor et dilemma mellem din families regler og dit fremtidige forhold til din kæreste.
Jeg læser mig til, at du har stor respekt for dine forældre og ønsker at acceptere deres regler. Som jeg forstår det, har I også et godt forhold, og det er det, du frygter sættes på spil. Når du skriver om alle de regler, du har overholdt, synes jeg, det virker som om at du i mange år har levet op til dine forældres forventninger. De må være meget stolte af dig. Som forældre må det være svært at give slip på sit barn og lade dem tage alle beslutninger selv. Omvendt tænker jeg, at det lyder som om dine forældre har opdraget en sød, fornuftig og moden pige, der er værd at vise tillid.
Som jeg læser dit brev, var en af dine forældres regler, at du ikke måtte have en kæreste. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan dine forældre reagerede, da du valgte at gøre noget andet? Jeg læser mig til, at det ikke har været helt let for dine forældre at acceptere din kæreste, men omvendt tænker jeg heller ikke, at de har forbudt jer at se hinanden? Det får mig til at tænke, at de sætter meget faste rammer op, som de ønsker at du skal overholde. Alligevel ser det dog ud som om, at de også accepterer, hvis du til tider vælger at gå din egne veje. Da jeg ikke kender din forældre, kan jeg ikke garantere for hvordan de vil reagere, men eftersom du snart fylder 18 år - og dermed er voksen, synes jeg, at det er et godt tidspunkt at have en fællessnak om rimelige regler. Jeg tænker, at det er naturligt, at I i samarbejde skal finde ud af hvilke regler, der fortsat skal gælde i mens du bor hjemme og hvilke regler, der skal ændres en smule. Måske vil det netop være omkring de sociale ting, hvor det virker til, at dine forældre kontrollerer mere end har tillid til dig. For eksempel synes jeg, at det er helt naturligt, at du møder din kærestes forældre og fejrer hans fødselsdag hos ham. Eftersom I bor langt fra hinanden, kan det kun lade sig gøre, hvis du overnatter hos ham. Jeg ved, at det kan være vanskeligt at tale med forældre om følelser og sex, men jeg tænker at det er vigtigt at I forsøger at imødekomme hinandens følelser, tanker og krav. I denne situation kunne man forestille sig, at I indgår et kompromis. Jeg forestiller mig for eksempel, at du kan få dit ønske om at sove hos din kæreste opfyldt, hvis du samtidig lover din forældre, at I ikke har sex. Det er måske også muligt, at du kan sove i et andet værelse end ham om natten?
Jeg tænker, at både du og din kæreste fortjener den tillid, eftersom I begge har accepteret og fulgt dine forældres regler. Det burde komme jer til gode nu da jeres forhold ændrer sig på grund af større fysisk afstand. Vil det være muligt, at din kæreste kom hjem på besøg hos jer, så dine forældre kan møde ham og lære ham at kende eller måske, at I alle fire mødtes på en café? Jeg ved, at det kan føles unaturligt at have sådan en samtale, men omvendt er det måske en måde at imødekomme dine forældres krav og regler samtidig med, at du fortsat kan bevare dit forhold til din kæreste.
Gad vide om der er nogen I jeres omgangskreds, der ville kunne hjælpe dig med at overbevise dine forældre om, at det er acceptabelt at du får mere frihed? Det kan være et familiemedlem, en venindes forælder eller en anden, som dine forældre stoler på og har respekt for.
Selvom der ikke er et helt færdigt svar i mit brev, håber jeg, at du alligevel kan bruge mine tanker til noget. Her til sidst vil jeg blot anbefale dig at gå ind på rådgivningen: www.etniskung.dk Her kan du læse om andre unge mennesker med anden etnisk baggrund end dansk og få et indblik i, hvordan de løser de udfordringer, de står overfor. Du kan også ringe ind til deres telefonrådgivning på telefonnummer 70277666.
De bedste hilsner
BørneTelefonen