Brev
Strenge forældre
Hejsa Børnetelefonen!
Jeg er en pige på 15 år, som i tiden har en stor diskussion med mine forældre… Det er sådan, at for en måned siden, slog jeg op med min ekskæreste (Han er 16, snart 17) efter lidt over et års forhold. Jeg havde været rimlig afklaret på, at jeg jeg ikke ville være sammen med ham mere, før jeg sagde det til ham – så derfor var jeg hurtig ovre ham, og allerede efter lidt over en uge, begynder jeg, at få kontakt til en… (det skal lige siges, at han er 17 år)
– Nå, men han kommer her hjem og lige indtil nu, har ham og jeg ses, mange gange – både ved ham og ved mig…. Vi er ikke venner, men heller ikke kærester…. Nå, men så havde ham og jeg, så aftalt, at vi skulle sove sammen i denne weekend… Da jeg så spørg mine forældre om det er iorden, får jeg at vide – at vi ikke må sove sammen, men at han skal sove oppe på vores hems..
(Min søster og jeg bor i vores egen lejlighed, overfor stuehuset) Nå, men det havde jeg det fint nok med, men så her for et par timer siden, kommer mine forældre over og siger til mig, at ham min fyr godt må sove her, men at jeg skal sove ovre i huset…. Tro mig, om jeg ikke lignede et stort spørgsmålstegn! ”WHAT”?! (Det skal også lige siges, at jeg ikke måtte sove med min ekskæreste før jeg bliv femten, og at inden jeg blev femten skulle jeg også sove over i huset (Var fjorten da vi begyndte, at blive kærester)…
Nå men jeg troede, at jeg var blevet så gammel, at det med, at vandre over til mor og far, var ovre! Jeg kan godt sige dig, at jeg blev sur! Jeg synes simpelthen det ligefrem er helt urimeligt, at mine forældre har den mening! De siger, at det er på grund at, at de beskytter mig… jeg er femten, snart seksten år…. de skal ikke sige, at jeg ikke engang må sove under samme tag med ham min måske kommende kæreste!!
Det var okay, at de havde den mening, da jeg var 14 år…. men nu…. nu er jeg jo over den seksuelle lavalder, og jeg er snart færdig med min folkeskole… Jeg føler lidt, at de stadigvæk behandler mig, som om jeg er 13 år… Det skal os lige fortælles, at min (tvilling) søster og jeg heller ikke må drikke endnu, og til fester skal vi altid tidligt hjem ( 2 – halv 3) – de er meget strenge med, hvad vi må og hvad vi ikke må,,,,,,, at de så også kommer og siger det med, at sove…. det er min grænse.^
Altså en ting der er sten sikkert, det er jeg jeg på ingen måder vil nævne over for ham min fyr, at jeg ikke må sove med ham (altså på den måde, at jeg skal komme over i huset) –
Så mine spørgsmål det er om: Skal jeg bare tage imod mine forældres tåbelige beslutning eller skal jeg komme med nogle argumentationer og håbe på, at jeg kan få dem overtalt? Og hvilke argumentationer kan jeg måske bruge? Har du nogle gode nogen?…..
Hilsen, en pige med meget strenge forældre!
Ps, du må bære over med stavefejlene, men jeg har ikke lige tiden til, at læse korrektur….
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Jeg kan godt høre på dig (og forstå), at du er frustreret… Derfor synes jeg også, det er en god idé at skrive herind, for nogle gange hjælper det at ’snakke’ med nogle andre om det, før man diskuterer videre med sine forældre.
Jeg tænker, at det er en helt normal situation, du står i, for det er min erfaring, at mange unge i din alder har svært ved at blive enige med deres forældre om, om de grænser, der sættes fra forældrenes side, er rimelige eller urimelige. Selvom det er såkaldt normalt, ændrer det jo ikke på, at du er sur og irriteret, og jeg vil forsøge at stille nogle spørgsmål til, hvad du tror, der er muligt og fortælle dig om nogle af mine tanker, således, at du har mulighed for at finde ud af, hvad der vil være bedst for dig…
Du skriver, at du og fyren hverken er venner eller kærester… Betyder det, at dine forældre heller ikke har mødt ham? Måske har I været meget sammen i din og din tvillingesøsters lejlighed eller…? Kunne det måske være en idé at invitere ham hjem en dag til kaffe med dine forældre, så de kan se, hvad han er for én. Ville det være rart for dig (og din (kommende) kæreste) at blive afklaret omkring, hvad I er eller ikke er? Jeg tænker, at det kan være svært for dine forældre at acceptere, hvis du sover sammen med en fyr, som du ikke kalder din kæreste. Hvad tror du?
Jeg ved godt, at I har set hinanden en del og det er helt naturligt, at man efter noget tid har lyst til at sove sammen… Har du og din måske-kæreste snakket om, hvorfor det er vigtigt for jer at sove sammen? Jeg tænker på, om jeres forventninger til at sove sammen er de samme…?
Det lyder som om, at dine forældre gerne vil passe på dig, men jeg kan godt forstå, at det ikke føles sådan for dig lige nu… Du tænker, at du jo er ovre den seksuelle lavalder, men forældre ser tit anderledes på det, fordi du (og din søster) stadig er deres lille pige (/små piger)…
Jeg tænker, at du måske kan forsøge at snakke med dem igen og spørge, om I kan blive enige om, at det er en mulighed, at han sover på hemsen, som de selv havde foreslået til at starte med… Du kan måske også sige til dem, at du faktisk synes, det er rigtig pinligt at skulle sige til ham, at du ikke må sove i dit eget værelse, fordi han er der..? Hvad tror du, de ville sige til det? En anden mulighed kunne være at spørge dem, om I må sove sammen i huset sammen med dine forældre evt. på et par madrasser inde i stuen..?
Det er svært at sidde på denne her side af skærmen, for jeg kender ikke dine forældre og måske har de nogle helt klare regler for, hvad man må, når man 15-16 år gammel… Der er meget forskellige meninger om, hvad man må i din alder, og de voksne er heller ikke altid enige om, hvornår man er gammel nok til at drikke og sove sammen med fyre og den slags… Derfor tænker jeg, at dine forældre forsøger at lave de regler, der passer bedst til jeres familie, selvom du og din søster ikke er enige.
Her til slut vil jeg sige, at jeg synes det ok, at du ikke fortæller fyren om den diskussion, du har haft med dine forældre. Det kan jeg godt forstå, du vil synes er pinligt, men når I er blevet enige om, hvor og om han skal sove hos dig, kan du fortælle ham, at det er sådan dine forældre har bestemt, det skal være, og at det er din erfaring, at det ikke nytter noget at diskutere det med dem… Hvordan tror du, han ville tage det?
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og spørgsmål på en eller anden måde…
Mange hilsner, BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.