Strenge forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15
Jeg kan godt høre på dig (og forstå), at du er frustreret… Derfor synes jeg også, det er en god idé at skrive herind, for nogle gange hjælper det at ’snakke’ med nogle andre om det, før man diskuterer videre med sine forældre.
Jeg tænker, at det er en helt normal situation, du står i, for det er min erfaring, at mange unge i din alder har svært ved at blive enige med deres forældre om, om de grænser, der sættes fra forældrenes side, er rimelige eller urimelige. Selvom det er såkaldt normalt, ændrer det jo ikke på, at du er sur og irriteret, og jeg vil forsøge at stille nogle spørgsmål til, hvad du tror, der er muligt og fortælle dig om nogle af mine tanker, således, at du har mulighed for at finde ud af, hvad der vil være bedst for dig…
Du skriver, at du og fyren hverken er venner eller kærester… Betyder det, at dine forældre heller ikke har mødt ham? Måske har I været meget sammen i din og din tvillingesøsters lejlighed eller…? Kunne det måske være en idé at invitere ham hjem en dag til kaffe med dine forældre, så de kan se, hvad han er for én. Ville det være rart for dig (og din (kommende) kæreste) at blive afklaret omkring, hvad I er eller ikke er? Jeg tænker, at det kan være svært for dine forældre at acceptere, hvis du sover sammen med en fyr, som du ikke kalder din kæreste. Hvad tror du?
Jeg ved godt, at I har set hinanden en del og det er helt naturligt, at man efter noget tid har lyst til at sove sammen… Har du og din måske-kæreste snakket om, hvorfor det er vigtigt for jer at sove sammen? Jeg tænker på, om jeres forventninger til at sove sammen er de samme…?
Det lyder som om, at dine forældre gerne vil passe på dig, men jeg kan godt forstå, at det ikke føles sådan for dig lige nu… Du tænker, at du jo er ovre den seksuelle lavalder, men forældre ser tit anderledes på det, fordi du (og din søster) stadig er deres lille pige (/små piger)…

Jeg tænker, at du måske kan forsøge at snakke med dem igen og spørge, om I kan blive enige om, at det er en mulighed, at han sover på hemsen, som de selv havde foreslået til at starte med… Du kan måske også sige til dem, at du faktisk synes, det er rigtig pinligt at skulle sige til ham, at du ikke må sove i dit eget værelse, fordi han er der..? Hvad tror du, de ville sige til det? En anden mulighed kunne være at spørge dem, om I må sove sammen i huset sammen med dine forældre evt. på et par madrasser inde i stuen..?
Det er svært at sidde på denne her side af skærmen, for jeg kender ikke dine forældre og måske har de nogle helt klare regler for, hvad man må, når man 15-16 år gammel… Der er meget forskellige meninger om, hvad man må i din alder, og de voksne er heller ikke altid enige om, hvornår man er gammel nok til at drikke og sove sammen med fyre og den slags… Derfor tænker jeg, at dine forældre forsøger at lave de regler, der passer bedst til jeres familie, selvom du og din søster ikke er enige.
Her til slut vil jeg sige, at jeg synes det ok, at du ikke fortæller fyren om den diskussion, du har haft med dine forældre. Det kan jeg godt forstå, du vil synes er pinligt, men når I er blevet enige om, hvor og om han skal sove hos dig, kan du fortælle ham, at det er sådan dine forældre har bestemt, det skal være, og at det er din erfaring, at det ikke nytter noget at diskutere det med dem… Hvordan tror du, han ville tage det?
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og spørgsmål på en eller anden måde…
Mange hilsner, BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.