Brev
Strenge forædlre
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg går i 10. klasse på efterskole. Skal på gymnasium efter sommerferien. Jeg har fået en kæreste, og vi har været sammen i 3 måneder. Vi bor en time fra hinanden, så når vi skal være sammen, ville det være nemmest hvis han kunne sove hos mig, eller at jeg kunne sove hos ham. Men mine forældre “bryder sig ikke om det” og andre gange er “de ikke helt klar til det”.
Jeg elsker ham rigtig højt, og det ville gøre tingene meget nemmere. Han er ikke min første kæreste, har haft en før ham. Men der var jeg 14 og der var det forståeligt. Men nu forstår jeg det ikke helt. De har ingen problemer med fester og alkohol, så jeg forstår det altså ikke.
Har I nogle gode råd til hvordan jeg kan få lov eller få dem til at sætte sig ind i min situation?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år
Tak for dit brev her til BørneTelefonen. Det er fuldt forståeligt at du ønsker at kommunikationen imellem dig og dine forældre skal være så god som mulig, som gerne skulle bygge på åbenhed, forståelse og respekt. Kommunikation kan være en rigtig svær størrelse og det er ikke altid man kan sige hvem der er rigtig eller forkert. Det er rigtig dejligt at se at du søger råd til hvordan I kan nærme jer hinanden i dette spørgsmål, da åbenhed, forståelse og respekt er grundlaget for at skabe god tillid imellem jer.
Jeg tænker at det godt kan handle om blufærdighed, usikkerhed og manglen på en god ærlig kommunikation imellem jer, når dine forældre giver dig disse svar om at de ikke er klar til at du skal sove med din kæreste. Jeg antager at hovedproblematikken for dine forældre er sex. At skulle snakke om dette emne, betyder at tage hul på et helt nyt kapitel af livet, og det kan godt virke lidt skræmmende på forældre. Mange mennesker, også forældre, er blufærdige i forhold til sex, det vil sige tilbageholdende og generte, over at tale om sex. Måske særligt med deres børn. Nogle gange kan denne blufærdighed komme til udtryk som skæld ud eller uforståelige forklaringer. De ved ikke, hvordan de skal kunne tale om det, uden at det bliver akavet, og hvad skal de sige? Sex er jo en personlig ting.
For nogle forældre kan det være vanskeligt at håndtere og acceptere, at deres børn bliver store og ”voksne” og begynder at interessere sig for, og får tanker omkring det seksuelle. De er ikke klar til at give slip på deres ”små børn”. Måske er de også nervøse for, hvad der vil ske, hvis de åbner emnet, og det kan være, at de er nervøse for at tænke på de ting, der kan ske med dig, hvis du har sex. Måske har de tanker som: hvordan får du passet på dig selv? Hvordan beskytter du dig? Hvordan får vi givet dig vores erfaringer? Dårlige seksuelle oplevelser giver ar på sjælen, hvordan beskytter vi dig, vores datter bedst muligt? Det er utrolig vigtigt, at sex er en del af et trygt forhold, hvor der er gensidig 100% tillid til hinanden. Uden den tryghed, kan sex meget let komme til at såre os dybt, derfor er det ikke nok at være forelsket.
Måske ved du, at mange børn har svært ved at tænke på, at deres forældre har et sexliv, og det kan også gælde den anden vej. Forældrene kan blive forlegne, og føle, at de træder over en grænse; både deres egen og deres børns. Men alle forældre skal på et tidspunkt forholde sig til, at deres børn bliver voksne, og hvis de kan acceptere dette, vil det gøre det hele lettere. Uanset hvorfor dine forældre ikke kan eller vil tale med dig om det, er det ikke godt. Man lærer af sine forældre, både af det de siger, og det de gør, og man har brug for råd og vejledning for at kunne klare sig i verden på en god måde. Det kan godt være at du tænker, at du ikke har brug for dine forældres råd om sex, men hvis I får skabt en tillid og åbenhed imellem jer nu, vil det være nemmere for dig at få deres støtte den dag du måske har brug for det.
Uanset om det handler om blufærdighed, usikkerhed eller dårlig kommunikation imellem jer, så er det vigtigt at du imødekommer og accepterer at disse følelser som dine forældre har, for de er netop udtryk for usikkerhed, hvis man prøver at gennemtrumfe sine meninger uden at tage hensyn til at alle parters følelser, så vil det være alt for svært at skabe tillid.
Jeg tror, at det er vigtigt, at du lader dine forældre forstå, at det er vigtigt for dig at tale om det, og at du faktisk gerne vil høre deres råd og vejledning, og at dine tanker og ”gøren” ikke forsvinder ved, at de undlader at tale om det. Det kan du eksempelvis gøre ved at vise dem det brev, du har skrevet til os, og eventuelt også mit svar. Du kan også skrive et helt andet brev til dem, hvor du fortæller dem, hvad du har brug for og hvorfor, hvad tænker du om den ide? Den forskel det vil kunne gøre at de får mulighed for faktisk at ”høre”/læse, hvad det er, du siger, inden de allerede har lukket af, når du bringer emnet på banen. Det kan også give dem mulighed for af flere omgange, stille og roligt at sætte sig ned og tænke over, hvad de skal sige og forholde sig til det, du skriver, og dine forældre får lidt reaktionstid. Måske kan de bedre selv skrive et brev tilbage, og på den måde få gang i kommunikationen, eller brevet kan være startskuddet til en samtale omkring sex.
Hvis du ikke har lyst til at vise dine forældre dette brev, så kan du måske finde en voksen som kan hjælpe dig med at komme i gang med at tale med dine forældre. Det kan måske være en tante, en mormor, en lærer eller en venindes mor. Det kan måske virke som om, at dine forældre ikke synes, at det er aktuelt, og det kan jeg ikke vide, men det lyder som om, at de har svært ved at acceptere, at du er nået dertil i dit liv, hvor du tænker på at have/har sex. Dine forældres reaktion omkring, at du ikke må sove med din kæreste, vidner om, at de er bekymrede for dig, og har meninger og holdninger til sex, som de vil kunne dele med dig. Deres bekymring for dig, ja den kan måske nok føles irriterende, uforståelig og snærende, men den kommer af kærlighed. Måske har de brug for at vide, hvilke tanker og handlinger du og din kæreste gør jeg i forhold til at passe på jer selv og hinanden, fx prævention?
Jeg kan ikke give dig nogle råd til hvordan du kan få lov til at sove med kæresten, for dine forældres regler kan jeg ikke ændre, men med åbenhed og tillid kommer man langt. Du er på vej til voksenlivet, og jeg forstår godt at du syntes at dine forældres regler strammer, det er helt normalt at man begynder at rive sig fri fra sine forældre som 16 årig. Ungdomsår handler om løsrivelse og selvstændighed! Men det vil være ærgerligt, hvis den magtkamp får en pris, der er alt for høj og I mister tilliden til hinanden i familien, derfor vil min opfordring til dig være ærlighed, også selv om det betyder svære samtaler i starten. Måske kan en start være, at du tager din kæreste med hjem hos dine forældre nogle gange, så de kan lære ham rigtig godt at kende, og måske ad den vej blive mere trygge ved, at I også begynder at sove sammen, hvad tænker du om det?
Jeg håber du kunne bruge mine tanker og råd til en bedre kommunikation imellem dig og dine forældre. Du er altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale med en rådgiver, vi har åbent alle ugens dage fra 11 morgen til 23 aften.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen