Stramme regler med forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 15 år

Når man er 15 år, kan en fest føles LIVSVIGTIG. Det er ikke bare sjovt at være afsted til festen. Men en fest er jo også en hel masse udenom: Det at gå og glæde sig til festen sammen med sine venner og det at tale og grine om det, der skete med vennerne bagefter. Og nogle gange er der endda det ekstra krydderi, at man får nye venner eller måske endda en sød kæreste.

Derfor kan jeg godt forstå, at du gerne vil med.

Når du læser mit svar, håber jeg derfor virkelig, at din mor har givet dig lov til at komme med til den fest. Desværre er der noget, der tyder på, at hun har hold fast i sit nej. Hun har nemlig længe ikke villet bøje sine regler.

Du har gjort noget dumt. Og jeg fornemmer, at du fortryder. Allerhelst vil du sikkert bare lægge det bag dig og starte på en frisk. Desværre er det ikke så nemt at få din mor til at glemme. Selvom om jeg tror, du har prøvet at tale med hende om det?

Men… der er nok ikke anden udvej end at tage snakken igen. Og du kunne overveje at få hjælp til den. Fx fra din far? Fra en god ven eller en bror eller søster?

Du kan fortælle din mor, at du godt ved, at du har gjort noget dumt. Men at du har lært af det. Nu har du brug for, at hun giver dig lidt mere plads igen. Og du har derfor brug for, at hun viser dig tillid igen. Så du kan vise hende, at du lever op til den.

Fortæl også, at du har brug for at kunne gå til hende, hvis du uden at ville det kommer til at gøre noget forkert igen. Så du kan få hendes hjælp. Hvis hun i de situationer lytter til dig og prøver at forstå tingene fra din synsvinkel, så vil det være lettere for dig at gå til hende. Hvorimod du ikke vil turde det, hvis du ved, at det betyder, at hun så straffer dig ved at lave nogle stramme regler igen.

Når du taler med din mor, må du til gengæld også huske på, at hun er din mor! Hun skal passe på dig og beskytte dig. Og vurderer hun derfor, at du og dine venner gør noget, som ikke er godt for dig, så vil hun måske blive nødt til at sætte nogle andre regler for dig, end dine venners forældre gør for dem.

I de situationer vil det nok kunne hjælpe dig, hvis I får talt rigtig godt om, hvorfor hun sætter reglerne, som hun gør. Og at der er en sammenhæng mellem reglerne, og det hun ønsker at beskytte dig imod.

Jeg håber, du får en rigtig god snak med din mor. Du kunne overveje at vise hende dit fine brev og måske mit svar? Hvis det går i hårknude igen, er du velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Og din mor er velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35555557.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.