Brev
Storebror ser lille søster
Hej,
jeg er en storebror der er usikker…
Jeg er storebror til min lillesøster på 11 og hun har det ikke godt i skolen (mobning/udelukkening).
Hun er trist når hun kommer hjem, men hun skjuler meget, jeg kan se at det er slemt.
Min mor gør meget for at hjælpe hende og kontakter skolen, men den slaks børn ændre sig bare. Jeg ser kun en mulighed, at skifte skole til den jeg er på.
Jeg ved ikke om jeg skal holde det for mig selv eller konfronter min mor.
Jeg er ikke bange for at gå op til min mor og sige det til hende ansigt til ansigt, men jeg er ikke sikker på om det er det rigtige at gøre.
Hjælp mig!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Du har gjort dig mange tanker om, hvordan din lillesøster bedst kan få et godt skoleliv. Hvor er du dog en opmærksom og betænksom storebror! Din lillesøster er heldig at have en bror, der ser, når hun ikke har det godt, og har lyst til at hjælpe hende til at få det bedre. Du er guld værd!
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er en svær situation. Du kan se, at din mor allerede gør en masse, men også at din lillesøster stadig er trist og har det dårligt.
Jeg synes, du skal fortælle din mor, hvad du ser. Mon ikke det vil være en stor lettelse for dig ikke at gå alene med bekymringen for din lillesøster? Og jeg tror, din mor vil blive rigtig glad for at mærke, hvor omsorgsfuld en bror, du er. Og måske ser du noget, som din mor har overset? Tal derfor med hende om de ændringer, du ser hos din søster og fortæl, at du tror, at din lillesøster vil få det bedst ved at skifte skole. Måske har din mor allerede tænkt over, at det kan være en mulighed?
Jeg synes også, du skal tale med din lillesøster. Hun vil sikkert være rigtig glad for, at du fortæller hende, at du kan se, hun har det skidt. Nogle børn prøver at skjule, at de er kede af det – og bliver så lettede, når nogen alligevel fortæller, at de godt kan se det. Så kan du også tale med din søster om det at skifte skole.
Det er ikke altid nemt at skifte skole. Det kan derfor være, at din mor og din søsters lærere beslutter sig for at hjælpe din søster i klassen. Når der er mobning i en klasse, så er det hele klassen, der har problemer. Det er aldrig den, der bliver mobbet, der er problemet. Derfor vil alle i klassen få det bedre, hvis problemerne løses i fællesskab.
Alle skoler skal have en mobbepolitik, og skolen skal hjælpe med at få løst klassens problemer, så alle er trygge ved at komme i skole.
Nogle gange kan det dog også være en god løsning at skifte skole og starte på en frisk. Så er det vigtigt, at din mor og søster får en snak med den nye skole om, hvad de har været svært på den gamle skole. Så din søster får hjælp til en god start i den nye klasse.
Hvis din mor kunne have brug for at få gode råd omkring, hvordan hun kan hjælpe din søster, er hun meget velkommen til at ringe på forældretelefonen på: 35555557.
Jeg håber meget, at I finder en god løsning for din søster, så hun kan blive glad for at komme i skole. Du er meget velkommen til at ringe på BørneTelefonen, hvis du vil snakke lidt mere om det. Også hvis du har lyst til selv at få en snak om, hvordan det er at være bror til en, der har det svært.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen