Stjæler fra forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Det er fint, at du får lettet dit hjerte ved at skrive til BørneTelefonen. Det er en ubehagelig klemme, du er kommet i, og jeg kan forestille mig, at skyldfølelsen og angsten for at blive opdaget fylder meget for dig.

Du er blevet fristet af den nemme adgang til din mors konto, og du har følt dig presset til at købe ting, så du kan leve op til omgivelserne. Det er ikke godt, men det er forståeligt, og andre er kommet til at gøre det samme. Det er jo ikke for at snyde din mor, du har gjort det, men for at gå i samme tøj, som de andre.

Du har 2 valg lige nu: Du kan fortsætte, leve med din skyld, få endnu større gæld til din mor og håbe det ikke bliver opdaget.

Eller du kan beslutte dig for at det skal slutte og fortælle dine forældre om det.

Ingen af valgene er særlig rare, men du er nødt til at vælge.

Hvis du vælger, at det skal være slut, må du fortælle dine forældre åbent, hvad der er sket, og hvorfor du har gjort det. Jeg er ret sikker på, at de vil sætte pris på din ærlighed.

Måske kan du også tilbyde at betale en del pengene tilbage i mindre rater, hvis du har et fritidsjob, eller du kan tilbyde at hjælpe derhjemme med forskellige ting.

Jeg tænker også, at du kunne snakke med dine forældre om det pres, du føler, og som er grunden til, at tyveriet er startet. Måske kan I snakke om, der er andre og bedre måder at klare det på

I øvrigt kan det godt være, at andre i din klasse føler samme pres ( uden nødvendigvis at stjæle), og at I kunne tage en fælles snak i klassen om det.

Hvis du gerne vil snakke videre om det, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 eller logger dig ind på UngeChatten. Her er der rådgivere, der gerne vil lytte til dig.

Mange gode tanker og held og lykke med det fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.