Stikke af hjemmefra

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til os. Jeg forstår godt, at det er svært for dig at være hjemme og føle sig overvåget og forfulgt - man kan også kalde det for social kontrol, som du beskriver så flot.

Det er rigtigt dejligt at være forelsket, men det må være så hårdt at være ”fanget” i sit eget liv og ikke kunne gøre det, som du har allermest lyst til. Nemlig at være sammen med din kæreste, som du er så glad for. Det er ikke rimeligt, at du skal være så meget under kontrol og føle dig så overvåget af din far. Du skriver, at hele din familie er blevet sur på dig, så jeg læser dit brev, som om at du er alene med, hvordan det er hjemme hos jer.

Snakker du mon med nogle andre muslimske piger om disse ting? Hvis ikke, kunne det måske være en god ting at gøre, for ved at tale med nogen, der oplever det samme, kan der måske være nogle gode kan råd, som du kunne bruge. Du kunne måske også have glæde af at kigge på www.etniskung.dk, hvor du kan finde andre, der fortæller om deres liv, og hvor du også kan få rådgivning fra rådgivere, der har særligt kendskab til etniske unges problemer. Prisen for at have en dansk kæreste er at lyve for dine forældre. Og det er selvfølgelig rigtig ubehageligt. Du kender sikkert mange andre, der vælger at gøre det samme, men det kn være svært at holde til i længden, og det er ikke rimeligt.

Hvis ens barn ikke trives (og det gør du ikke), så passer man ikke ordentlig på sine børn. Dine forældre har selvfølgelig ret til at lave regler for dig, men de må ikke opføre sig på den måde, som du beskriver din far gør på nuværende tidspunkt. Derfor har du også mulighed for at få hjælp fra din kommune. Din kommune har mennesker ansat, som typisk er vant til at have med familier at gøre, som oplever de problemer i familien, som du gør. Måske kunne du få din lærer i skolen til at hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, din lærer har også pligt til at fortælle kommunen, hvis der er børn som ikke har det godt derhjemme.

Det er gennem kommunen, at du kan få hjælp til at flytte hjemmefra - det kan være ungdomsboliger eller andet. Men, det er noget du skal snakke igennem med en sagsbehandler på kommunen. Her på BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med en bisidder, hvis du har brug for hjælp og støtte fx til at snakke med en sagsbehandler eller gå med dig til møder i kommunen. Du kan læse mere om vores bisidder her:

Du kan også ringe eller sms'e på 116111, så kan vi snakke mere om, hvordan du har det og hvordan vi kan hjælpe dig. Mon du har mod på det? Du kan være anonym og det er gratis at ringe.

Jeg håber du kan finde lidt mere af dit mod frem og bede om hjælp, så du kan få den hjælp, du fortjener og få et liv med de veninder, der betyder noget for dig og den kæreste, som du er glad for.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.