Brev
stikke af fra hjemmet
hvad skal jeg gøre hvis jeg stikker af fra hjemmet?
kan nogen hjælpe mig med at komme væk fra min familie.
jeg vil gerne blive fjernet fra dem og skifte mit ID så de ikke kan opsøge mig.
MVH.. en som bare vil væk uanset hvad.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år Tak for dit brev. Det lyder til, at du har det rigtig svært i din familie, siden du bare gerne vil væk hjemmefra – og oven i købet skifte din identitet. Jeg tænker på, om der er nogen der ved, at du har det så svært derhjemme? Hvis der er nogle voksne, der ved det, kan de skrive en underretning til kommunen om, at du ikke har det godt derhjemme. Kommunen skal så undersøge det nærmere, fx ved at snakke med både dig og dine forældre. Derfra skal de så vurdere, om du skal væk hjemmefra. Det kan fx være på et opholdssted i en periode. Det kan også være, at de vil give dig og din familie noget hjælp, fx nogle samtaler hos en familieterapeut eller en psykolog. I forhold til at du gerne vil skifte dit ID, så din familie ikke kan opsøge dig, tænker jeg umiddelbart, at det kan blive svært. Men du har en alder, hvor du har ret til at, bestemme at du ikke ønsker at have samvær eller kontakt med dem, hvis du fx bliver anbragt på et opholdssted. Dine forældre har dog stadig myndighed over dig til du er 18 år, og de har derfor ret til at vide hvor du er, og hvordan det går med dig. Det kan de få besked om, gennem kommunen eller andre professionelle, hvis du ikke selv ønsker at have kontakt med dem. Hvis du stikker af, tænker jeg, at du måske bliver efterlyst hos politiet, og bragt tilbage til din familie igen. Derfor synes jeg, at det bedste du kan gøre for at få hjælp er, at fortælle om de problematikker, der er hjemme hos dig. Det kan være til en sød lærer du har tillid til, eller en anden voksen – måske en vens forældre, en tante eller onkel. De skal så kontakte kommunen – enten ved at ringe eller skrive - og fortælle, at du ikke har det godt derhjemme. Hvis den/de voksne du vælger, har brug for at vide mere om, hvad de skal gøre, er de velkomne til at ringe til Børns Vilkårs Forældretelefon på 35 55 55 57. Du kan også vise dem mit svar til dig, hvor jeg har beskrevet det. Du kan også få hjælp fra en Bisidder fra Børns Vilkår. En Bisidder er en person, som kan gå med dig op på kommunen, og fortælle om de problematikker, der er hjemme hos dig, så kommunen kan hjælpe dig. Hvis du vil vide mere om Bisiddere, kan du læse om det på BørneTelefonens hjemmeside, www.bornetelefonen.dk   Du kan også ringe til Bisidderne på tlf. 35 55 55 59 og fortælle dem om dit problem eller ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111. Så kan de hjælpe dig.Hvis du frygter for, hvad der vil ske med dig derhjemme, så er det meget vigtigt, at du fortæller det til os, så vi kan tage højde for, at der ikke sker noget med dig. Det kan fx være, at du ikke skal være hjemme, hvis der underrettes om forholdene hjemme hos dig. Det kan også være, at kommunen skal vide det, så de ikke lader dig blive i din familie efter underretningen. Så frygter du for konsekvenserne derhjemme, så kontakt os enten på BørneTelefonen 116111  alle dage 11-23 eller vores bisidder afdeling - på 35 55 55 59 og bed om at tale med en bisidder, mandag til torsdag 9-16 og fredag 9-15. Uanset om du snakker med kommunen selv eller via en voksen, BørneTelefonen eller direkte til en bisidder fra BørneTelefonen, så er det meget vigtigt, at du også fortæller om de konsekvenser du frygter for, når du vil væk hjemmefra. Så kan vi meget bedre hjælpe dig Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du hurtigt får den hjælp du har brug for, så du kan få det godt igen. Mange kærlige hilsner BørneTelefonen