Stedfar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit lange brev, hvor du meget detaljeret fortæller om dit liv sammen med din mor og stedfar samt dine halvsøstre. Det lyder ikke til at være rart at være dig i din familie; - du fortæller om flere ting, som jeg bestemt ikke synes er i orden, og derfor vil jeg rigtig gerne forsøge at hjælpe dig.

Du fortæller, at dit forhold til din stedfar kun er blevet dårligere igennem årene; - I taler stort ikke med hinanden, og du bliver kaldt "møgunge" og "et irritationsmoment". Det synes jeg ikke er i orden, da det er ham, der er den voksne, som sammen med din mor har ansvaret for, at I børn trives i familien. Du skriver ikke noget om, hvordan din stedfar behandler din halvsøstre – altså hans egne børn. Selvom det ikke forandrer noget for dig, håber jeg alligevel, at han er en bedre far overfor dem og taler respektfuldt med dem. Men selvom han måske taler pænere til dem, kan det jo ikke undgås, at de også bliver påvirket af den negative stemning, som din stedfar spreder i jeres familie.

Du fortæller, at din stedfar heller ikke behandler din mor ordentligt, og at hun i flere perioder har ønsket at flytte fra ham. Men hun har så opgivet det, når din stedfar har lovet "guld og grønne skove", som du skriver. Det lyder også som om, din stedfar ydmyger din mor ved at kalde hende "dum" og "en klods om benene" og "en, som ikke selv kan tjene sine penge" – det er slet ikke OK af ham. Jeg kan jo ikke vide, hvorfor din mor ikke vil flytte, når han behandler hende, som han gør. Men hun er voksen og må tage ansvar for sig selv og de valg, hun træffer.

Men hun er også din mor og skal passe på dig og dine søstre, - altså sørge for at I behandles ordentligt og trives i familien. Måske kan hun ikke tage dette ansvar, fordi hun er syg, eller fordi hun ikke kan overskue konsekvenserne – det kan jeg ikke vide. Men det får mig til at sige, at så skal andre voksne hjælpe dig, fordi det er ikke i orden, at børn bor i en familie, hvor ingenting foregår normalt, som du skriver.

Du skriver, at du allerede har snakket med en AKT-lærer på skolen, men det forandrede ingenting for dig. Det undrer mig, fordi loven siger, at når en lærer hører, at et barn er udsat for det, som du er udsat for, ja så skal han eller hun kontakte kommunen, så barnet kan få den nødvendige hjælp. Nu kan jeg jo ikke vide præcis, hvad du har sagt til læreren, men måske kunne det være en god ide at vise læreren dit brev og mit svar. Måske kan han eller hun så se, hvor vigtigt det er, at du får noget hjælp hurtigst muligt. Eller måske er der en anden voksen, du har mere lyst til at betro dig til?

En anden mulighed er, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111, hvor der hver dag sidder rådgivere, som rigtig gerne vil hjælpe dig. Du kan også
logge dig på chatten, hvis du hellere vil skrive med en rådgiver.

På BørneTelefonen kan du dels tale med en rådgiver om din situation og dels høre om muligheden for at få en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en uddannet socialrådgiver, som vil hjælpe dig med at komme i kontakt med din kommune, og som vil blive ved din side, indtil der er fundet en fornuftig løsning. Du kan evt. starte med at kontakte BørneTelefonen og bare bede om at få mere at vide om, hvad en bisidder er…?

Sidst men ikke mindst skal du vide, at det gør mig glad, når jeg læser, at du har dine bedsteforældre, som du er meget tæt knyttet til, og som har været en kæmpe støtte for dig. Det må betyde fantastisk meget for dig at have dem. Måske kunne det være en mulighed, at du kunne komme til at bo hos dem, men det kan du også snakke med en bisidder om og måske senere med kommunen om.

Jeg håber, du vil kontakte os, for du har ret til at få hjælp! Og vi vil rigtig gerne hjælpe dig.

De bedste sommer-hilsener fra

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.