Brev
Sports mareridt
Kære BB.
Jeg har gået til håndbold i lang tid, og jeg har holdt meget af det, og jeg har følt at det ligesom var mit fristed.
Men jeg fik en skade så jeg ikke kunne spille i næsten et halvt år. Jeg kiggede på til alle træningerne, og jeg sad på bænken i kampene, og jeg følte mig som en del af fælle skabet.
Men da jeg så måtte spille igen kunne jeg ingenting, jeg måtte ikke spurte, spile med i kampene, ja, jeg måtte ikke lave noget som kunne overbelaste mig knæ.
Til en træning (som vare 2 timer) scorede jeg ikke et eneste mål. Jeg blev så sur på mig selv, før min skade var jeg en af de bedste, og nu kunne jeg slet ikke score et eneste mål.
Jeg tænkte at det var fordi håndbold ikke er noget for mig, så jeg ville finde noget andet at gå til. Jeg sagde at jeg gerne ville gå til dans, så jeg fandt noget i en by tæt hvor jeg bor. Men jeg kunne ikke finde tiderne, så mine forældre sagde at jeg skulle gå til håndbold ind til jeg blev meldt til dans, jeg behøvede ikke at spille kamp, men jeg skulle gå til træning. Jeg sagde at det var fint, men inderst inde ville jeg slet ikke gå til håndbold, jeg følte mig ikke som en del af holdet.
Så idag skulle jeg til håndbold, jeg blev sur på min far, og jeg sagde at jeg ikke ville, og han nærmest truede mig med at han ikke ville se hvor sur han kan blive.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke længere klare at de ikke vil lytte til hvad? Pls. hjælp mig?
Kærlig hilsen pigen med et håndbold mareridt.
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det lyder til, at du har været igennem en meget hård tid - både imens du ventede på at kunne spille igen, og nu hvor du gerne må spille. Når man har været en af de bedste, kan det være rigtig hårdt at skulle vænne sig til en ny position. Det tror jeg, at de fleste sportsfolk kan genkende. Derfor tænker jeg sådan på, om du mon har fortalt din far, hvorfor du gerne vil gå til en anden sportsgren? Ved han, at det lige nu gør dig rigtig ked af det at spille håndbold?
En anden ting, som jeg tænker på, er, om du mon har talt med din læge. En genoptræning kan jo tage lang tid. Nogle gange rigtig lang tid, men ofte er der gode chancer for, at man kan træne sig op, så man igen er en af de bedste. Hvis det altså er det, man gerne vil. Så hvis du stadig drømmer om at kunne spille håndbold, skal du måske overveje, om der er chancer for, at det igen kan blive sjovt? Det kan jo også være, at du bare har brug for en lille pause, før du måske kommer til at savne det igen?!
Det vigtige er, at en fritidsinteresse er noget, man selv har lyst til. Det kan godt være, at man nogle dage ikke rigtig gider afsted, men i det store hele skal det være noget, der tilføjer glæde til ens hverdag. Når jeg læser dit brev, så lyder det ikke til, at håndbold gør det på nuværende tidspunkt - og selvom din far ikke er enig, så tænker jeg I skal have en snak om dette. Du har ret til selv at vælge, hvad du bruger din fritid til. Forældre må gerne støtte og hjælpe ens barn med at vælge fritidsinteresse, men tænker ikke det er godt at tvinge dig. Hvis det ikke hjælper at snakke med din far, er der måske en anden, du kan tale med? Måske din mor, din håndboldtræner eller en anden, du selv har i tankerne. Kunne det måske være en mulighed?
I det vi kalder for Børnekonventionen står der i Artikel 12- Retten til at udtrykke meninger:  Du har ret til at have din egen mening, og den skal respekteres af de voksne. Du kan læse mere om Børnekonventionen her: http://boerneportalen.dk/rettigheder/b%C3%B8rnekonventionen/
Jeg håber, mit svar har hjulpet dig til nogle ideer. Hvis du har brug for det, er du velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen