Splittet

Kære Bb

Jeg er en pige på 17 og føler en ekstrem træthed omkring livet. Hjælp! Jeg tror ikke jeg kan meget mere.

Hvad gør man når man gerne vil klare sig gidt i skolen, men samtidig døjer med spiseforstyrrelse og familieproblemer, som om man er presset på alle fronter. Trængt ind i et hjørne.

Jeg har kunne sove fint, men lysten og motivation til livet er raslet fra mig de seneste halve år. En tilbagevendende bulimi forfølger mig, som ødelægger mine tænder og knoer. Mentalt og fysisk, kan jeg ikke overskue noget.

Far er utro mod mor, fandt jeg tilfældigvis ud af da jeg kom hjem og alle familiebillederne i mit hus var erstattet med til en ukendt kvindes der holder i hånd med far. Mor ligger på psykiatrisk efter jeg fortalte om det, og her står jeg så, i gang med terminsprøver og opgaver.
Jeg knækker sammen men hvad kan to forældre, der ikke en gang kan tage ansvar for dem selv, hjælpe mig med?

Jeg har levet på en løgn i flere år. Min eksistens føles unødvendig. Men samtidig er jeg den eneste der holder min mor i live, jeg må være stærk og udholdelig.

Hvordan kan jeg booste mig selv lidt mere til at klare denne svære tid?

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

 At være stærk og udholdelig er ikke det samme som at være usårlig. Der ligger stor styrke i at turde mærke sine følelser og kigge efter, hvordan man klare svære ting og får det godt. Dét er du i gang med, som jeg ser det!

Din krop fortæller dig, at der er ting, der ikke dur for dig. Det er første skridt på vejen til at få det godt, at du lytter til din krop og undersøger, hvad den reagerer på og hvad der kan være hjælpsomt for dig.

Vi må gå ud fra, at din mor er i gode hænder dér, hvor hun er lige nu. Hun reagerer måske også på forhold, der er i ubalance for hende og vi må ønske for hende, at hun får dén hjælp, der er bedst for hende.

Jeg tænker, at din mor holder af dig og gerne ser, at det går dig godt og at hun derfor vil glæde sig over, at du får den hjælp, som er bedst for dig. Du kan nok høre, at jeg tænker, at du skal opsøge hjælp hos andre frem for at klare dig selv! Der ligger også stor styrke i at turde række ud og bede om hjælp. Dén styrke udviser du nu. Mon du kan snakke med din mor om det? Selvom hun er indlagt, vil det være ok at tale om, hvordan du har det - tænker jeg.

Det kan også være rigtigt godt, at du taler eller skriver (på intra) med din din lærer om, hvordan tingene ser ud omkring dig. Så din lærer kan støtte dig i de ting, der har med skolen at gøre.Og også de ting, der er skal til for, at du får det godt. Det er muligt, at der på din skole er voksne, som har særligt arbejder med at hjælpe unge, der har forskellige vanskeligheder, som forstyrrer deres skolegang. Måske ved din lærer mere om det, en anden voksen - eller en god ven.

Hvis du tidligere har fået hjæp fx med bulimien eller andet, så er der måske muligheder for at tage kontakt igen? Jeg tænker i retning af psykiatrien fordi, du nævner spiseforstyrrelse. Det er muligt, at du skal tale med din læge om det og så vurdere lægen, hvad der kan være godt at gøre..

Det er også muligt at kontakte rådgivningen  www.lmsos.dk - her kan du få rådgivning og hjælp omkring spiseforstyrrelse. Der er også mulighed for at få en støtte/kontaktperson eller en bisidder - alt efter, hvad I finder ud af er den bedste hjælp til dig. Det tænker jeg vil være en god idé, så du ikke skal klare det selv.

Du er også velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen 116111 og tale mere om, hvordan du har det og den hjælp, du har brug for.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.