Brev
Splittet og ked af det
Hej.
Begge mine forældre er skilt og bruger tid på hver deres kæreste. Jeg har prøvet at få fat på dem begge.
Jeg har heste og min mor har lovet at fodre heste, men skal have svar på om jeg skal gøre det, da jeg stadig er hjemme hos min mor.
Har aftalt med min far at jeg skal sove hos ham. Vi aftalte at han ikke skulle hente mig for sent, men kl. Er 20.00 og han er stadig ikke kommet eller ringet.
Er virkelig ked af det og ved ikke hvad jeg skal gøre. Sidder og bruger en fredag aften på at være ked af det pga af nogle egoistiske forældre. Jeg er virkelig træt af det……
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver her. Det lyder ikke rart, at sidde med den usikkerhed omkring, hvad du skal.
Det er godt, at du har skrevet, så du kan få hjælp, til at tale med dine forældre.
Og så tænker jeg faktisk, at hvis du en anden gang sidder i en lignende situation, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan du få en voksen at tale med, lige når du sidder og har det svært.
Det aller første jeg tænker på er, at du skal tale med dine forældre. Det er rigtig vigtigt, at dine forældre holde de aftaler I laver. Og at de fortæller dig det, hvis der alligevel er ændringer.
Selvom du er en stor pige, og kan klare meget selv. Og selvom du kan tage et stort ansvar er det vigtigt, at dine forældre husker at de er de voksne. Og at du altså stadig har brug for dem og for at kunne stole på dem.
Tror du, at du kan tale med dem om dette? Fortælle dem, at du faktisk bliver ked af det og usikker når de ikke holder deres aftaler med dig.
Det kan også være at du kan planlægge tid med dem hver i sær, hvor I kun er jer. Altså sådan at de en gang om ugen, eller hvad I nu aftaler, er alene. Dig og og din ene forælder uden deres kærester.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at tage sådanne snakke med dem. Men jeg synes det er meget vigtigt, at det bliver gjort. Du kan måske skrive breve til dem, hvor du får skrevet alt det du tænker på. Og så du ved, at du får fortalt dem, alt det du har at sige.
Måske kan du også foreslå, at du gerne vil lave en messenger/sms gruppe med jer tre, så I kan kommunikere og aftaler og andre ting. Så du ikke behøver at holde styr på det med dem hver for sig? Du kan også sende dem en SMS, hvor du fortæller, at du har noget vigtigt I skal tale om. På den måde kan I lave en aftale, hvor de ved at du har noget vigtigt at sige.
Jeg håber at du kan få talt med dine forældre. Og husk, at du altid er velkommen til at bruge BørneTelefonen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen