Brev
Sove med drenge
Hej BørneTelefonen.
Min mor siger jeg ikke må sove med drenge. Altså jeg har ikke tænkt mig at sove med dem, men sove i campingvogn med dem sammen med en veninden.
Jeg har ikke noget med nogle af dem og har heller ikke tænkt mig det.
Min mor siger at jeg er for lille og hun skal vide hvem det er først. Og hvis hun vidste det måtte jeg heller ikke.
Jeg ved ikke hvordan jeg overtaler hende.
Håber i kan hjælpe mig:)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Jeg kan godt høre, at det går dig på, at din mor siger nej til, at du må sove sammen med drengene og din veninde.Det lyder som en hyggelig sommerting at sove i campingvogn med vennerne, så det kan jeg godt forstå, at du gerne vil.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvordan du kan tale med din mor om det.
Jeg tror, at alle børn og unge prøver, at der er noget, de gerne vil, men som de ikke får lov til af deres forældre. Det kan være så irriterende, men forældrene gør det for det meste, for at prøve at passe allerbedst på deres børn.
Når man er under 18 år, er det jo ens forældre der bestemmer. Men man har ret til, at sige det man selv tænker og føler. Og i din alder, kan det være en vigtig del af ungdomslivet, at man får lov at gøre nogle nye ting.
Det lyder lidt forvirrende, at din mor har sagt, at hun skal vide hvem det er først og bagefter siger hun, at du alligevel ikke må. Jeg tænker på, at det måske kunne være en god idé at snakke mere med din mor om det igen. Prøv at stil hende nogle spørgsmål, så du bedre kan forstå, hvorfor hun siger nej. Du kan også spørge hende, hvornår du så må få lov til at være med til noget, hvor drenge og piger sover sammen?
Måske kan I sammen lave en plan for, hvad der skal til for, at man en dag kan gøre sådan noget?
Måske kan din mor også tale med din venindes forældre? Så kan de sammen snakke om, hvorfor de har givet din veninde lov og om de måske har lavet nogle gode aftaler?
Jeg håber, at du kan få en god snak med din mor. Og så håber jeg, at du får en dejlig sommer! Måske kan du starte med, at sove i campingvogn med din veninde eller lave noget andet sjovt med hende?
De bedste sommerhilsner
BørneTelefonen