Søster onanere ved siden af mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er underligt og at du undrer dig over din søsters opførsel. Derfor er det også rigtig godt, at du reagerer på det og skriver dette brev.

Du har helt ret i at mange begynder at onanere omkring puberteten, og det gælder både for piger og drenge. Det er en naturlig udvikling, men det betyder ikke, at man kan gøre det hvor som helst og når som helst.

Det er vigtigt at forstå, at det for nogle kan virke grænseoverskridende, overvældende eller stødende på andre. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at det er sådan du føler det, når din søster onanere på sofaen.

Du spørger, om du skal ignorere det hun laver og det synes jeg ikke, at du skal. Du skriver, at du får det dårligt af at tænke på det og at du har prøvet at vende hovedet væk. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at snakke med din mor om, selv om du har snakket med hende om så meget andet.

Jeg ville dog ønske, at du kunne få det sagt eller skrevet det til din søster. Jeg er sikker på, at hun ikke tænker over det på samme måde som dig. Ved at sige det til hende, kan du hjælpe hende til at blive opmærksom på, at det ikke er så skjult, som din søster måske går rundt og tror.

Hvis du synes, det er svært at få sagt, kunne du måske prøve at gå ud rummet, når du fornemmer, at din søster starter med at onanere. Hvis hun spørger dig om, hvorfor du går din vej hver gang I skal til at se en serie, kan du måske prøve at få det sagt.

Du kunne f.eks. sige, at du ikke bryder dig om at være sammen med hende, når hun rører ved sig selv, og at du ville foretrække, at hun gjorde det på sit eget værelse. Eller måske sige, at hun larmer og det faktisk ikke er særligt rart.

Jeg tror ikke at din søster vil blive sur – måske vil hun blive flov, men måske også lettet over, at du har sagt det til hende.

Jeg håber, at du får fortalt din søster, hvordan du har det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.