Sminke

Kære brevkasse

jeg er en pige på 13 år og med en sød storesøster og jeg vil gerne spørge min mor om jeg må gå med sminke men jeg ved ik hvordan

og der er ik mange fra min klasse der går med det.

Vil i ikke hjælpe mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit fine brev. Du fortæller, at du gerne vil gå med sminke og at det er lidt svært at spørge din mor om lov til det. Du fortæller også, at du har en sød storesøster og jeg tænker, at det sikkert også smitter lidt af.

Det er svært at sige, hvornår ens forældre synes det er okay at gå med sminke. Det tror jeg, er meget forskelligt. Du skriver også, at der ikke er så mange fra din klasse, som går med det endnu, og derfor kan det selvfølgelig også være, at din mor vil være lidt påvirket af det.

Når du skal tale med din mor om det, er det måske en god idé, at du også har tænkt lidt mere over inden, hvad det præcist er, du godt kunne tænke dig. Og det kan sagtens være, at din mor synes det er for tidligt for dig endnu, men så kan I jo i hvert fald få en snak i gang omkring hvad og hvornår det kunne være.

Måske kunne det være en idé for dig at tale lidt med din søde storesøster om det inden. Hvornår begyndte hun at gå med sminke, og hvordan talte hun med jeres mor om det? Hvad hun startede med at bruge og hvor meget? Måske hun også vil hjælpe dig med at få talt med din mor, det kan være en støtte at have en ved siden af, når man skal snakke om noget, man synes er lidt svært, hvad tænker du om den ide?

Det er egentlig et meget godt eksempel på, at det er vigtigt at kunne tale sammen om de ting, der melder sig. Du er 13 år nu og teenagetiden er mange år frem. Derfor tror jeg på, at de snakke du kan have med din mor/dine forældre om ting som sminke osv, kan være en rigtig god start i forhold til alle de andre svære ting og diskussioner, der melder sig de næste mange år frem. For det er jo også en ting, som hører med.

Men her har du en god mulighed for at være med til at præge de snakke. Hvordan man taler med hinanden og hvordan man kan indgå kompromisser. Selvom det nogle gange kan føles frustrerende, når ens forældre ikke lige ser på tingene på helt samme måde som én selv, så er det alligevel de diskussioner man har omkring dem, som giver de bedste muligheder for et godt forhold til hinanden.

Jeg håber, at du har lidt mere mod på at tale med din mor og din søster nu. Og jeg håber, at I finder frem til en god løsning sammen.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale lidt mere med en rådgiver. Det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl. 11-23.

De kærligste hilsner fra BørneTelfonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.