Brev
Smidt ud og drænet.
Kære brevkasse.
Jeg er en ung kvinde, som snart runder de 20 år til efteråret.
Jeg står i den situation, at jeg er blevet bedt om at aflevere nøglen til mit hjem af min mor, af den grund, at jeg har sagt jeg tager et år om i skolen.
Sandheden er dog, at jeg er blevet smidt ud af gymnasiet, fordi jeg mentalt har været på et sidespor bl.a. pga psykisk terror fra min mor.
– Problemerne kommer langtfra som noget nyt, i det jeg har været anbragt for et par år tilbage og har haft mange samtaler med diverse vejledere og sagsbehandlere, men det alligevel blev besluttet at jeg skulle “hjem” og bo, trods adskillige indsigelser fra min side da jeg på forhånd vidste det ville gå galt.
– Min familie er en labyrint af konflikter, som alle har svært ved at løse. Eller de gider faktisk ikke løse dem da de er alt for konfliktsky. Så at bo hos dem, er ikke en mulighed da jeg ikke har kontakt med størstedelen.
– min far lider af maniodepressivitet og alkoholisme, og min mor er langtfra til at have en kontruktiv samtale med, da det altid er alle andre end hende selv der tager fejl. Altså, umulig at snakke med. Når tingene ikke er gået efter hendes hoved, kan der gå op til tre måneder hvor hun lader som om jeg ikke eksisterer. Altså, hun ignorerer mig fuldstændig og ser igennem mig som var jeg luft. Dette har NU varet i knap en måned i denne omgang.
– min mors og jeg forhold har langtfra kørt på skinnerne i et langt stykke tid, og det har kun været et spørgsmål om tid før dette ville ske. De sidste 3 uger har jeg boet hos hhv. Min kæreste samt veninde da jeg ikke er velkommen i mit hjem.
Jeg er utroligt nervøs for at tage ned på kommunen i det jeg altid er blevet afvist, fordi de har snakket med min mor som får alt til at se ud som et glansbillede. Hun vil ikke skrive under på at jeg er smidt ud hjemmefra. Jeg har arbejde og jeg er meget selvstændig, men ikke specielt overbevisende da jeg ser det her som normalt og derfor også forklarer sagen.
Jeg har dog før set en psykolog, som rådede mig til at komme væk med det samme, hvis ikke jeg ville nedkøres fuldstændigt. Psykisk.
Jeg er mentalt drænet. Og jeg føler virkelig ikke gejsten for at gøre noget. Ligenu arbejder jeg fuldtid for at få penge til en lejlighed eller lign, da jeg ikke KAN bo sammen med andre. Og slet ikke flere, selv om jeg ved det lyder forkælet. Men jeg har været på en kostskole, og et kollegie er bestemt IKKE en mulighed for mig.
Jeg er ved at være tør for ideer hvad jeg kan gøre , og jeg hader at bebyrde andre, da jeg føler mig ekstremt magtesløs. På nuværende tidspunkt er jeg tæt på et mentalt sammenbrud, men det kan jeg ikke tillade mig, føler jeg.
Jeg ved ikke om der er et egentligt spørgsmål, men jeg havde bare brug for at komme ud med det til nogen der måske kan give et råd.
håber på svar snarest muligt.
Mvh
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Når jeg læser dit brev, så får jeg øje på en pige, der måske er meget stærkere end hun selv tror. Men jeg får også et billede af en pige, der er nødt til at bede om den hjælp, som hun har ret til. Du beskriver dig selv som "drænet", og det er der ingen, der kan holde til!
Derfor synes jeg, at du - selvom det er rigtig svært - skal kontakte kommunen. Hvis det er lidt svært at fortælle din historie ”live”, så kan du overveje at skrive den ned, så du kan læse op. På den måde er du sikker på, at du får fortalt alt det, du har på hjerte. Din sagsbehandler skal hjælpe dig med at støtte dig i de ting, du har ret til. Du har også mulighed for at tage en med til mødet en bisidder eller en der kan støtte dig ved mødet. Det kan være en god ven/veninde, lærer, nabo, studievejleder eller måske en du ved kender til reglerne. En anden mulighed er, at du kontakter http://sr-bistand.dk/ - her kan du få gratis rådgivning om dine sociale rettigheder. Du har også mulighed for at få en bisidder hos SR-bistand. Det er gratis!
Jeg håber, du ved, at din mor på ingen måde har ret til at behandle dig på den måde, som hun gør nu. Psykisk vold er ligeså slidsomt som fysisk vold - og derfor er det måske nu, du har mulighed for at komme væk? Når I ikke længere bor sammen, kan du måske også lettere mærke efter, hvad du har brug for. Om du har brug for at tage afstand til hende eller om du måske mere har brug for, at I får professionel hjælp, så I måske kan genoptage kontakten på et senere tidspunkt. Det må tiden vise.
Nu skal du starte med at finde ud af, hvor du kan bo, så du stille og roligt kan komme i gang med hverdagen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen